2022./23.m.g.
Erasmus+ apmaiņas projekts Rumānijā “Business Makers”
- septembrī sākās V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas Skolēnu Pašpārvaldes pārstāvju 12 dienu piedzīvojums Rumānijā, kur piedalījāmies Erasmus+ ietvarosvveidotajā jauniešu apmaiņas programmā “Business Makers”. Šajā programmā piedalījās 6 Eiropas Savienības valstu komandas no Spānijas, Čehijas, Polijas, Rumānijas, Bulgārijas un Latvijas.
19. oktobrī Katrīna un Mārtiņš (no 12.klases) vidusskolas skolēniem stāstīja par gūto pieredzi apmaiņas braucienā:
“Neformālo mācību dienas pavadījām kalnu pilsētiņā Vatra Dornei, Rumānijas ziemeļos. Cilvēku skaita ziņā tā ir līdzīga Kuldīgai. Pirmās sajūtas bija tādas, ka esam iesviesti 20 gadus senā pagātnē. Piedzīvojām interesantas sajūtas, kuras mūsu vecuma jauniešiem ir svešas, piem. brauciens grupas autobusā IKARUS.
Ar dažādiem biznesa aspektiem mūs iepazīstināja caur praktiskām spēlēm un grupu darba metodēm. Ikdienā sazinājāmies angļu valodā, tāpēc ikvienam nācās izvērtēt savas svešvalodas prasmes sazinoties ar citu valstu jauniešiem. Iepazināmies un iepazīstinājām citus ar biznesa veidošanas plusiem un mīnusiem katrs savā valstī, devāmies iepazīt tuvākās apkaimes uzņēmējus. Savas spējas nācās pārbaudīt arī pārgājiena laikā kalnos, kur kalna galotnē septembra mēnesī sastapāmies ar ziemu un sniegu.
Katru vakaru bija “tradicionālie/kultūras vakari”, kur katras valsts jaunieši iepazīstināja pārējos dalībniekus ar savas valsts kultūru, tradīcijām, mūziku, dejām, spēlēm, ēdienu, prezidentiem un daudz ko citu. Piemēram, Rumānijas vakarā iepazināmies ar rumāņu tautastērpiem, deju soļiem un faktu, ka modes nams ”Dior” vienā no savām kolekcijām bija kopējis rumāņu tradicionālo apģērbu. Latviešu kultūras vakarā iepazīstinājām gan ar faktiem, par kuriem lepojamies Latvijā, gan iemācījām latviešu tautas deju “Plaukstiņpolku”, gan interesentiem pastāstījām par iespējām un jauniešu aktivitātēm VPKV, gan pacienājām ar dažādiem tradicionāliem gardumiem.
Čehu vakarā tikām iepazīstināti ar viņu bēdīgi slaveno laimi uz prezidentiem, kuri mīl stiprākus dzērienus, poļu jaunieši mūs iepazīstināja ar viņu tipisko “jubilāru spēli”, kas tiek spēlēta lielākoties visos viņu svētkos, Bulgārijas pārstāvji demonstrēja un iemācīja viņu tautas dejas soļus.
Lieki piebilst, ka bulgāri mūs patīkami pārsteidza ar saviem sagādātajiem nacionālajiem ēdieniem. Kultūras vakarus noslēdza Spānijas komanda ar viņu pašu cepto svētku pīrāgu un saldumiem. Bija iespēja apgūt roku kustības, kas raksturīgas spāņu dejās. Spāņu mūziku baudījām vakara garumā.
Aktivitāšu laikā arī guvām dažādas atziņas, jo šāda veida Erasmus+ projekta pieredze lielākajai daļai no mums bija pirmo reizi. Sapratām, kā tas ir dzīvot kopā ar tik daudziem cilvēkiem, kā ir runāt citā valodā, kā globalizācija un vēsture spēj mūs vienot.
Pēc pieredzētā paskatījāmies uz Latviju (mūsu mājām) no cita skatu punkta un sapratām, ka ir jāprot novērtēt tas, kādas iespēja mums ir dotas šeit.
Ja uzdosiet jautājumu, vai ir vērts braukt šādā projektā, tad atbilde būs: “JĀ!”. Tā ir ļoti vērtīga pieredze jebkuram cilvēkam un jebkurā dzīves jomā. Tas ir veids, kā labāk iepazīt sevi. Katrā piedzīvojumā – pozitīvā vai negatīvā, mēs gūstam dzīves pieredzi. Svarīgi pašiem prast saskatīt guvumu, izzināt savas iespējas, gūtās idejas un pieredzi izmantot savos dzīves tuvākajos un tālākajos mērķos!”
Skolas facebook profilā atrodama galerija, kurā pievienotas vairāk fotogrāfijas.
Apmaiņas projekts tika izstrādāts un īstenots sadarbībā ar šādiem partneriem: Asociatia Pro Civis Dorna (Romania); High on Life (Spain); SDRUZHENIE WALK TOGETHER (Bulgaria); Logos (Poland); EUROPEAN YOUTH CENTRE BRECLAV (Czechia); Kuldīgas jauniešu biedrība Kaktuss (Latvia).
Jauniešus projektā atbalsta Sangrita Upeniece, direktores vietniece audzināšanas darbā
Laimīgi skolotāji = izcili skolēni
Happy Teachers make Great Students
Erasmus + KA1 projekts “Personu mobilitāte mācību nolūkos”
Nr: 2022-1-LV01-KA122- SCH-000073374
Projekta pamattēmas: labizjūta (well-being), iekļaušana (inclusion), digitalizācija (digitization)
Projekta mērķi
- Pedagogu un izglītojamo psihoemocionālās labsajūtas stiprināšana.
OECD jaunākie pētījumi pierāda, ka skolotāju labsajūta un skolēnu rezultāti ir cieši saistīti, svarīgs iemesls, kādēļ strādāt pedagoģisko darbu, ir pārliecība, ka pozitīvas pārmaiņas var labvēlīgi ietekmēt jauniešu dzīvi.
Kā norāda psihologs, labsajūta eksperts Hjū Klenčs (Hugh Clench, OLT International), ir dažādi labsajūtas izaicinājumi, ar kuriem saskaras skolēni un skolotāji, piemēram, kognitīvā labsajūta, emocionālā, sociālā, fiziskā, garīgā labsajūta u.c.
Problēmas jebkurā no šīm kategorijām var novest pie tā, ka cilvēks piedzīvo stresu, kas var izpausties kā depresija, nemiers vai izdegšana, ja problēmas atstāj neatrisinātas. Lai nodrošinātu ilgtspējīgu skolotāju labsajūtas uzlabošanos, plānojam pilnveidojot skolas darbu šādos virzienos:
- a) izrādīt skolas darbiniekiem atzinību par labi paveiktu darbu;
- b) nodrošināt atbalstu no kolēģu vidus – koučinga un mentoringa iespējas;
- c) stimulēt savstarpējās pieredzes apmaiņu un sadarbību;
- d) investēt personāla attīstībā.
Nevienam nav iespējams vienmēr būt laimīgam un pilnīgā līdzsvarā. Cilvēki ar lielisku pašsajūtu tāpat piedzīvo spriedzi un neapmierinātību, taču viņiem ir arī fiziski un emocionāli resursi, lai stātos pretī grūtībām, ar kurām viņi saskaras, un, tiklīdz viņiem ir izdevies tās pārvarēt, viņi var justies lepni, atalgoti un apmierināti.“Labsajūta ir pilnīga ķermeņa, prāta un gara integrācija. Apziņa, ka viss, ko mēs darām, domājam, jūtam un kam ticam, ietekmē mūsu labsajūtu.” (Greg Anderson, izglītības psihologs, Lielbritānija)
- Pakāpeniska 5 patstāvīgās mācīšanās soļu integrācija VPKV, ievērojot ikviena skolēna individuālās attīstības vajadzības, mērķtiecīgi virzot uz pašvadītu mācīšanos un paškontroles iemaņu pilnveidi, uzņemoties atbildību par paveikto.
Mūsdienu sabiebrībā bērnu audzināšanas jautājumiem tiek pievērsta pastiprināta uzmanība, tas ir sabiedriski aktuāls temats, par ko teju ikvienam ir viedoklis. Nav pārsteidzoši, ka arī bērnu akadēmiskā trauksme ir lielāka kā agrāk. Pieaug sabiedrības cerības, ka skolēnu sasniegumi būs augstāki, jo ir investēts mācību vides, mācību materiālu, pedagogu sagatavošanā. Taču skolēnu ikdienas mācību rezultāti neuzrāda būtisku izaugsmi, ko mēs varētu sagaidīt, ņemot vērā viņu izglītībā veiktos ieguldījumus.
Rezultāts ir atgriezeniskās saites cilpa, kurā cerības pārsniedz spējas, un vecāki pārlieku iesaistās sava bērna ikdienas mājas darbos vai pilnībā neinteresējas par savu bērnu skolas gaitām. Vēlme pēc augstiem vērtējumiem aizsedz nepieciešamos ieguldījumus izglītojamā ilgtspējīgā mācību procesā – jēgpilnā mācību satura apguvē, iegūto prasmju, iemaņu pārnesē uz reālo dzīvi, kā arī pašvadītās mācībās, kur skolēns ir spējīgs darbināt un lietot domāšanas, emocionālo procesu un uzvedības regulēšanas rīkus, lai sistemātiski orientētu sevi uz personisko mācību un vēlāk dzīvē darba, personisko mērķu sasniegšanu.
Skolēnu neprasme būt patstāvīgiem visvairāk izpaužas stundas līmenī, kur skolēni neprot risināt situāciju, kad stundā kaut ko nesaprot vai neprot izdarīt. Plānojam sistemātiski nostiprināt skolēnos ieradumu risinājumus mācību situācijām vispirms meklēt pašiem un tikai pēc tam, ja vajadzīga palīdzība, griezties pie skolotāja. Lai to iemācītu, plānojam izmantojām skolēniem piecu soļu pašvadītas mācīšanās stratēģiju “5 patstāvīgās mācīšanās soļi”.
Pieci patstāvīgās mācīšanās soļi
- Lasi un mēģini darīt.
- Nesaprati – lasi vēlreiz!
- Meklē palīdzību kladē, atgādnē, grāmatā.
- Jautā pēc palīdzības klasesbiedram.
- Jautā skolotājam.
“Kamēr mēs turpināsim godināt atzīmes par mācīšanos, punktus par intelektuālo drosmi un pārbaudāmus faktus par zināšanu pielietošanu, bērni mums nekad neticēs. kad mēs viņiem sakām, ka mācīšanās ir vērtīga pati par sevi. Galu galā skolotāji, vecāki, skolēni un visa izglītības sistēma cieš no šī pašreizējā scenārija.’’ (Grāmatas “Neveiksmes dāvana” autore Džesika Lahija, speciālais pedagogs, ASV)
- VPKV mācību procesa individualizācija un diferenciācija.
Mācību procesa diferenciācija un individualizācija ir metodiski, didaktiski un organizatoriski pasākumi, ar kuru palīdzību mācības tiek pielāgotas izglītojamo grupas spējām, motivācijai un talantiem. Veicot VPKV mācību procesa iekšējo diferenciāciju, izglītojamo grupām plānojam piedāvāt atšķirīgus uzdevumus, kuri atbilst viņu spējām un interesēm.
Lai nodrošinātu VPKV mācību procesa individualizāciju un diferenciāciju – pedagogu profesionālā darbība izglītības procesā, ņemot vērā izglītojamo vajadzības, domāšanas veidu, motivāciju un diferenciācijas pamatprincipus (iekļaujoša mācību vide, kvalitatīvs mācību saturs, atbilstoša snieguma vērtēšana, atbilstošs mācīšanas process un skolēnu mācīšanās vadīšana un klases ikdienas darbību pielāgošana, plānojam izmantot dažādas didaktiskas, metodiskas un organizatoriskas pieejas un paņēmienus (piemēram, pāru un grupu darbi, tradicionāls, multidisciplinārs un starpdisciplinārs mācību process, formālās, neformālās izglītības metodes, grafiskie organizatori utt.)
Projekta gaitā plānojam 6 VPKV pedagogu mācības tālākizglītības kursos dažādās Eiropas valstīs.
- Pedagogu tālākizglītības kursi ‘’MINDFULNESS – Breathing Technique that is changing the 21st Century Classroom’’ plānoti ar mērķi pievērst pedagogu uzmanību stresam mācību klasēs un izglītot skolas darbiniekus par stresa mazināšanas veidiem, iekļaujot mācību procesā optimismu un pozitīvu domāšanu. Kursu organizatori koncentrēsies uz skolotāju rakstura stipro pušu veidošanu, kas savukārt uzlabos iespējas veidot skolēnu personību, sekmēs viņu pašpārliecinātību un līderību.
Uzmanība tiks vērsta uz to, kā padarīt laimīgākus skolotājus, kuri dzīvo un strādā šobrīd un ir gatavi izmantot elpošanas paņēmienus, lai mazinātu iebiedēšanu un bailes no eksāmenu kārtošanas skolēnu vidū.
- ‘’Happy Teachers make Great Students: The Psychology of Teaching’’ pedagogi apgūs drāmu kā mācību metodi, lai veidotu drošu vidi un motivējošu atmosfēru klasē un rosina gan skolotāju, gan izglītojamos aktīvi iesaistīties mācību procesā. Kursu gaitā tiks izaicināts skolotāju radošums, lai palīdzētu viņiem izveidot pozitīvu gaisotni, kurā skolēni domā ārpus rāmjiem un nevairās no grūtībām.
Uzsvars tiks likts uz spēlēs balstītu apmācību, lai padarītu mācības aizraujošas, attīstītu skolēnu prasmes, līderības un kopības sajūtu.
- Kursi ‘’Innovative Methodologies for Teaching & Learning’’ plānoti pieredzējušiem VPKV skolotājiem, kuri jūt nepieciešamību paplašināt savu līdzšinējo mācību metožu klāstu un vēlas ieviest jauninājumus mācību stratēģijās, izmantojot 21. gadsimta mācīšanas un mācīšanās metodoloģijas (piemēram, universāls mācīšanās dizains, digitālo kompetenču ietvars, spēlē balstīta mācīšanās, projektā balstīta mācīšanās, radošums, sadarbība, komunikācija, kritiskā domāšana).
- ”Addressing Academic, Socio-Emotional and Behavioral (SEB) Needs of All Students” kursu dalībniekiem plānots iepazīties ar inovatīvām metodēm klasvadībā – pozitīva klasvadība (I līmenis), kurā tiek izmantotas preventīvas stratēģijas, un reaktīva prakse (II līmenis), kas atbalsta un reaģē uz skolēnu sociālajām, emocionālajām un uzvedības vajadzībām un izaicinājumiem klasēs. Dalībnieki arī uzzinās par III līmeni, kurā tiek apspriests, kā intensificēt un individualizēt praksi, kas ietver turpmāku atbalstu, lai apmierinātu atsevišķu skolēnu īpašās vajadzības. Kā liecina ziemeļvalstu izglītības prakse, skolēni savu potenciālu attīsta labāk, ja viņi to dara kopā nevis atsevišķi.
- ‘’ The Collaborative Classroom: Teachers as Coaches, Classrooms as Teams’’ – stratēģijas, kā veicināt jauniešu spēju uzņemties atbildību un pieņemt autonomus lēmumus, – komandas koučingu un komandas mācīšanos –, lai izveidotu uz sadarbību balstītu mācību vidi, kas attīsta skolēnu individuālos talantus.
- ”Coaching and Mentoring to Support Teachers” kursu dalībnieki apgūs mentoringa pamatprincipus un paņēmienus, kā arī attīstīs dažādas prasmes, kas nepieciešamas kontakta veidošanai, profesionālai komunikācijai, stundu vērošanai klasē, aktīvās klausīšanās prasmes pilnveidei un atgriezeniskās saites veidošanai.
Plānotais sasniedzamais rezultāts VPKV projekta realizēšanas gaitā
Pedagogi būs apguvuši dažādas prasmes, kas cels viņu konkurētspēju:
- dzīvot laimīgāku, piepildītāku dzīvi, kā arī būs apguvuši paņēmienus, kā atbrīvot spriedzi un stresu, lai koncentrētos uz skaisto, labo, kas ir katra cilvēka dzīvē;
- izpratīs 21. gadsimta pedagoģijas galvenās iezīmes;
- būs gatavi izmantot projektu metodi savā mācību darbā;
- pieņemt tehnoloģijas, lai diferencētu un individualizētu skolēnu mācīšanos;
- iesaistīt skolēnus kopīgā mācību procesa organizēšanā klasē;
- problēmas risināt radoši;
- veidot stundu plānus un aktivitātes, izmantojot 21. gadsimta pedagoģiju;
- izmantot rubrikas, lai novērtētu kompetencēs balstītas pedagoģijas mācīšanās rezultātus;
- izprast skolotāja un skolēna lomu komandas mācībās;
- definēt klases vadības pamatprincipus, lai izveidotu pozitīvu mācību vidi klasē;
- veidot mācību vidi, kas atbalsta komandas mācīšanos;
- atšķirt mentoringu un citus skolotāju atbalsta, supervīzijas veidus;
- formulēt jautājumus, kas palīdz pašrefleksijai, profesionālajām diskusijām, pašvērtējumam u.c.
2020./21.m.g.
Angļu valodas kompetenču attīstīšana un CLIL metodoloģijas ieviešana VPKV internacionalizācijas ieviešanai
Integrēta valodas un mācību satura apguve jeb CLIL ir nozīmīgs izglītības instruments uz starpdisciplinaritāti un kompetenču pieeju orientētā izglītības modelī. Valodas un citu jomu zināšanu integratīva apguve intensificē mācību procesu, jo valodas prasmju veidošanās ir pamats, lai reproducētu iegūtās zināšanas dažādos veidos.
CLIL projekta mērķis V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolā ir pilnveidot skolotāju meistarību kompetenču pieejā izglītībā. Projekta mobilitātes ietvaros 6 VPKV skolotājas mācījās dažādos starptautiskos kursos, lai pilnveidotu savas profesionālās prasmes – apguva inovatīvu mācību metodiku CLIL, pilnveidoja savas angļu valodas prasmes, dalījās pieredzē ar kolēģiem no dažādām pasaules valstīm, pilnveidoja starpkultūru kompetenci.
Mūzikas skoloāja Rūta Ķergalve apmeklēja CLIL apmācības kursus Florencē CLIL in Practice: Focuse on Florence š.g. jūlija sākumā, ko organizēja Europass Teacher Academy. Kursu gaitā Rūta guva zināšanas par lasīšanas, rakstīšanas, klausīšanās un runāšanas aktivitāšu plānošanu mākslas priekšmetu stundās, mācību materiālu sagatavošanu un CLIL stundu īstenošanu svešvalodā. Kā atzina Rūta, CLIL metodoloģijā ir nepieciešama daudznozaru pieeja, valodu un mākslas priekšmetu skolotāju cieša savstarpējā sadarbība, lai saprastu CLIL metodoloģiju, un to veiksmīgi integrētu mācību procesā. Kursa dalībnieki CLIL in Florence tika iepazīstināti ar to, kā valodas mācīšanas teorija un konkrēts kursa saturs (akadēmisks vai citāds) var būt saistīts ar viņu pašu ikdienas praksi skolā. Galvenais ieguvums – daudz CLIL stundu plānošanas aktivitāšu, pieredze CLIL resursu un palīglīdzekļu radošu un saistošu materiālu sagatavošanā jebkuras valodas dzimtās vai svešvalodas apguvējiem. Turklāt CLIL kursu saturs bija cieši iekļauts Florences kultūras, vēstures, mākslas iepazīšanā reālā vidē – Florences mākslas un vēstures muzejos, izstāžu zālēs, dažādās piemiņas vietās pilsētā. Kursu dalībnieki devās arī prom no Florences, uzzinot vairāk par vēsturi, cilvēkiem un vietām, kas ir padarījušas Florenci par unikālu pilsētu ar īpašu pagātni un tagadni. Līdz ar to tika nojaukts tradicionālais kursu norises veids, kad dalībnieki atrodas iekštelpās auditorijā, šoreiz kursi notika ārpusē, daudz aktivitāšu notika svaigā gaisā, staigājot kājām. Kā vērtīgu ieguvumi var minēt arī iepazīšanos ar kolēģiem no citām valstīm, vienošanos par turpmāko sadarbību jaunu projektu veidošanā.
Angļu un spāņu valoda skolotāja Anna Abersone, sākumskolas skolotāja Ieva Bergmane un sociālā pedagoģe Sandra Blumberga jūlijā devās uz Spāniju mobilitātē CLIL in Alicante (PMS Erasmus+) . Kursos piedalījās dažādu priekšmetu skolotāji, sākumskolā, pamatskolā, vidusskolā strādājoši, arī arodizglītības, speciālo skolu skolotāji, izglītības iestāžu administrācijas pārstāvji u.c. Šo kursu laikā dalībnieki apguva CLIL principus, kā izstrādāt CLIL stundu, kādi resursi nepieciešami, lai pielāgotu pašreizējo darbu CLIL metodikai. Viena no šo kursu priekšrocībām bija tā, ka apmācība tika balstīta ne tikai uz teorētiskām, bet arī praktiskām aktivitātēm. Katrā tēmā kursa vadītāji sniedza galveno saturu un padomus, savukārt kursu dalībnieki darbojās praktiski grupās ar mērķi būt spējīgam pašam veiksmīgi īstenot šo metodiku savā mācību praksē – organizēt skolēniem ikdienas motivācijas aktivitātes, prāta vētras, darbu pāros vai grupās, simulācijas un praktiskās mācības, kas balstītas uz reālām situācijām. Projekta ietvaros pedagogi iepazina arī vietējo kultūrtelpu – Vidusjūras ieskauto Alikanti, tūristu iemīļotu kūrortu, ar brīnišķīgu pludmali, kuģošanas tradīcijām, nesteidzīgām vecpilsētas ielām, senu arhitektūru, bagātu vēsturi un mūsdienu kultūru.
Krievu un angļu valodas skolotāja Inguna Freiberga kopā ar vācu un angļu valodas skolotāju Inesi Reisu jūlija beigās mācījās kursos CLIL in Reykjavik Islandē (PMS Erasmus+). Kursi bija orientēti uz CLIL metodoloģijas apmācību valodu skolotājiem, kā izstrādājot CLIL kursu (tēmu, stundu), pamatojoties uz šīs metodikas principiem, pārvarēt lingvistiskos šķēršļus, nojaukt valodas barjeru. Tika apgūti paņēmieni, kā sniegt skolēnam individuāli nepieciešamo atbalstu saskaņā ar viņa vajadzībām, mācīšanās stilu (scafolding). Kursu dalībnieki mācījās izmant IKT rīkus CLIL stundās, lai izveidotu un pielāgotu jau sagatavotu saturu mācību stundām ar skolēnu mācību motivācijas veicināšanai, kā arī tika apskatīts plašs vērtēšanas metožu klāsts, kas sekmē skolēku kritiskās domāšanas progresu. Pēc abu skolotāju domām, galvenais mobilitātes ieguvums – labās prakses apmaiņa dažādu valstu pedagogu vidū, iepazīšanās ar citu skolu pieredzi CLIL metodoloģijas izmantošanā mācību procesā dažādos vecumposmos, CLIL stundu piemēru aplūkošana kursu nodarbību laikā, kā arī Islandes unikālo dabas ainavu iepazīšana, ieskats vietējā kultūrā un vēsturē, kas bija iekļauts kursu programmā kā mācību ekskursijas un lieliski papildināja CLIL kursu tematiku. Mācību ekskursiju laikā skolotājas devās Islandes Zelta aplī, dienvidkrastā apskatot iespaidīgos kalnu upju ūdenskritumus, karstos geizerus, Atlantijas okeāna Melno pludmali, ledājus, lavas vulkānus rietumkrastā un, protams termālo baseinu Zilā lagūna, kur ūdens ir ne tikai silts, bet arī balts kā piens.
Projekta nr.: 2019-1-LV01-KA101-060213
Sagatavoja projekta koordinatore I.Reisa
![]() kultūrvēsturisko mantojumu. |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Zaļie uzņēmēji labākai nākotnei ‘’Green entrepreneuer for better world’’
Videi draudzīgs dzīvesveids Latvijā, tāpat kā citviet pasaulē, kļūst arvien populārāks, un “zaļā domāšana” arvien spēcīgāk ietekmē arī Kuldīgas iedzīvotāju ikdienas paradumus. Erasmus+ KA2 projektā iesaistītie V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas skolēni, kopā ar projekta partneriem Itālijā, Slovēnijā un Portugālē, veicot aptauju savā skolā, noskaidrojuši, ka aptuveni 50% aptaujāto, ikdienā izvēloties preces un pakalpojumus, priekšroku dod zīmoliem, kuri saudzē vidi.
Lai piepildītu sapni par labāku nākotni, skolēni izveidoja četras internacionālas grupas, kas četrus gadus strādāja pie zaļā biznesa ideju izveides. Projekta dalībnieki tikās četrās projekta mobilitātes – 2018.gadā Portugālē vienojās par stratēģiju un veicamajiem uzdevumiem, 2019.gadā Itālijā izstrādāja biznesa plānu. 2020. gadā bija plānots doties uz Slovēniju, lai strādātu pie reklāmas kampaņas un rudenī ‘’Hercoga Jēkaba’’ tirgū prezentētu potenciālajiem klientiem savus zaļā biznesa produktus. COVID-19 pandēmija viesa korekcijas – uz gadu projekta darbs tika pārtraukts. Atsākot projekta aktivitātes šajā pavasarī, kopīgi tika pieņemts lēmums Slovēnijas un Latvijas mobilitātes rīkot attālināti tiešsaistē. Tā bija jauna pieredze projekta dalībniekiem, koordinatoriem. Lai arī ne bez tehniskām ķibelēm un pārpratumiem, tomēr visi plānotie projekta uzdevumi ir veiksmīgi realizēti. Kopā esam radījuši četras inovatīvas zaļā biznesa idejas.
‘’C-tube’’ ir īpaša gaisa attīrīšanas sistēma, ko ievieto apkures sistēmas dūmvadā, lai atmosfērā nenokļūtu kaitīgas vielas.
‘’Eolo project’’ ir ūdens attīrīšanas sistēma, kas savāc ūdenstilpnē nonākušos plastmasas un cita veida atkritumus.
‘’Thales’’ ir īpaša lietus ūdens savākšanas sistēma, kas šo resursu pārvērš enerģijā, ko iespējams uzkrāt un izmantot dažādiem mērķiem.
‘’Join Us!’’ – mobilā aplikācija, kas ļauj vecākiem uz skolu, pulciņiem u.c. nogādāt skolēnus, neizmantojot katram savu ģimenes auto, bet aizvest ar vienu, tādējādi taupot degvielu, laiku, kā arī rūpēties par vidi. Aplikāciju var lietot arī skolēni, dodoties savās aktivitātēs, paņemt mašīnā vēl kādu, kam ir pa ceļam.
Zaļo biznesa ideju forumā ‘’Green forum’’ š.g. 3.-7.maijā, ko organizējā VPKV, balsošanas rezultātā par perspektīvākajām tika atzītas ‘’Join Us!’’ un ‘’Thales’’ biznesa idejas. Virtuālie projekta noslēguma pasākumi ‘’Green forum’’ notika tiešsaistē, kā pasākuma viesis un biznesa konsultants piedalījās RIMANTS SAFONOVS, ‘’Kuldīgas Biznesa inkubatora’’ vecākais speciālists, kurš skolēniem sniedza vērtīgus padomus, kā savu iecerēto produktu uzlabot, lai to veiksmīgāk pārdotu.
Projekta dalībniekiem bija iespēja piedalīties lekcijnodarbībā par aprites ekonomiku un atkritumu apsaimniekošanu “Circular Economy and Sustainable Development – Challenges and Opportunities”; ”Waste management”, ko vadīja NATĀLIJA ČUDEČKA-PURIŅA,Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas Vides kvalitātes un atkritumu apsaimniekošanas nodaļas vecākā eksperte, Banku augstskolas doktorante,
Darbnīcu par zaļā biznesa iespējām nākotnē “Green thinking in business – confidence, fashion, economic advantage or fraud” vadīja INGA UVAROVA, Banku augstskolas lektore, doktora kandidāte, ar vairāk kā 15 gadu pieredzi vietējo un starptautisko projektu vadīšanā, kā arī ES atbalsta piesaistē un izmantošanā, ir dibinājusi un vada uzņēmumu SIA „ArtSmart”, kas darbojas biznesa vadības un attīstības plānošanas konsultāciju jomā.
‘’Green forum’’ programmā iekļāvām arī fotoretrospekciju par VPKV un citu projekta skolu vides aktivitātēm Flash mob campaign ‘’GREEN IS CLEAN’’ – pavasara sakopšanas talku, apzaļumošanas darbiem, dalību ‘’Meža ABC’’ u.c.
Kā zināms, Eiropas starptautisko projektu ietvaros, dalībnieki veic ne tikai uzdevumus izvirzīto mērķu sasniegšanai, bet iepazīst arī vietējo kultūrtelpu. Ar Kuldīgu, tās apskates objektiem, iespēju tikt ieļautiem UNESCO mantojumu sarakstā, Kuldīgas tradīcijām un interesantiem stāstiem par mūsu pilsētu iepazīstināja gide ILGA PRANČA-HARTINGER, kas kā izrādās, ir ne tikai lieliska gide, bet arī talantīga fotogrāfe, jo virtuālajā tūrē pa Kuldīgu veda mūs, izmantojot savas veidotās fotogrāfijas un video, kas lieliski atspoguļoja mūsu mazpilsētas šarmu.
Protams, projekta gaitā radušās draudzības skolēnu un pedagogu starpā, kas iespējams nākotnē veidos jaunus inovatīvus biznesa projektus, rūpējoties par vidi, ilgtspēju un rosinās mūs ikvienu savā ikdienā ‘’domāt zaļāk’’. Lai mums visiem kopā izdodas!
Projektā piedalījās: 12.a klases skolēni Kristaps Dergačs, Mariss Matrozis, Žaklīna Fiļipova, Enija Grēta Fiļippova, 10.klases skolēns Mārtiņš Stebulis, 8.b klases skolnieces Ance Reiha un Beāte Šneidere.
Skolotājas: Inga Liepiņa, Marta Pujāte, Vineta Pērkone.
VPKV projektu koordinatore Inese Reisa
Erasmus+ KA2 “Green entrepreneurs for better world” EC Project Number 2018-1-LV01-KA229-046962
2.diena
2019./2020.m.g.
Erasmus + projektā Itālijā
Erasmus+ zaļā biznesa nedēļa
GREEN ENTREPRENEURS FOR BETTER WORLD ir starptautisks Erasmus+ projekts V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas skolēniem, kurā darbojas Latvijas, Itālijas, Portugāles, Slovēnijas skolēni vecumā no 15-18 gadiem. Projekta mērķis ir veidot izpratni par vidi un attīstīt zināšanas un prasmes, kas saistītas ar zaļo uzņēmējdarbību, balstoties uz aprites ekonomikas principiem.
Erasmus+ zaļā biznesa nedēļā skolēniem saistošā veidā vēlamies pastāstīt par projekta ideju, starptautiskās darba grupās paveikto un aicināt projekta aktivitātēm pievienoties tos, kas ”domā zaļi”, vēlas gūt starptautisku projektu darba pieredzi, pilnveidot angļu valodas zināšanas, iegūt jaunus draugus, partnerus savam nākotnes biznesam.
Informatīvo nodarbību laikus atradīsiet mūsu afišā.
Domāsim zaļi, dzīvosim zaļi!
ERasmus+ programmu realizētie projekti V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolā 2019,/20.m.g.
ANGĻU VALODAS KOMPETENČU ATTĪSTĪŠANA UN CLIL METODOLOĢIJAS IEVIEŠANA VPKV INTERNACIONALIZĀCIJAS VEICINĀŠANAI
Projekta nr.: 2019-1-LV01-KA101-060213
Projekta mērķis ir pilnveidot skolotāju meistarību kompetenču pieejā izglītībā. Projekta mobilitātes ietvaros skolotāji mācīsies dažādos kursos, kuru saturs atbilst skolas stratēģiskajiem uzdevumiem, pilnveidos savas profesionālās prasmes.
Dalība kursos palīdzēs skolotājiem sasniegt skolas stratēģiskos mērķus un uzlabot viņu mācīšanas kompetenci šādos aspektos:
1) pedagoģiskā darbība – radošu un mūsdienīgu mācību metožu izmantošana un pilnveidošana CLIL;
2) valodu prasmes – uzlabotas svešvalodu zināšanas;
3) skolas skolotāju sadarbības veicināšana;
4) starpkultūru kompetenču attīstīšana.
GREEN ENTREPRENEURS FOR BETTER WORLD
Koordinators
V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskola
Partnervalstis: Itālija, Portugāle, Slovēnija
Projekta nr.: 2018-1-LV01-KA229-046962
Projekta galvenie mērķi ir:
– veidot skolēnu izpratni par vidi, lai veicinātu dabai draudzīgu un ilgtspējīgu attieksmi un kompetences;
– attīstīt zināšanas un prasmes, kas saistītas ar zaļo uzņēmējdarbību, balstoties uz aprites ekonomikas principiem.
Projekta dalībnieki ir vecumā no 15 līdz 18 gadiem (4 skolēni no katras valsts).
Pirmā apmācības sesija Portugālē palīdz attīstīt izpratni par vidi. Skolēnu motivācija un vēlme radīt ekoloģiski ilgtspējīgas idejas rodas tad, kad viņi attīsta vides izpratni, lai rīkotos dabai draudzīgi.
Otrās apmācības aktivitātes laikā Itālijā uzsvars likts uz biznesa plānu, mārketingu, tirgus izpēti ciešā saistībā ar aprites ekonomikas principiem.
Trešajā mācību sesijā Slovēnijā skolēni attīsta zināšanas un prasmes reklāmas veidošanā.
Ceturtajā – pēdējā mācību apmācības sesijā Latvijā uzmanība tiks vērsta uz projekta aktivitāšu rezultātu novērtēšanu un integrēšanu.
Divas galvenās projekta tēmas – izpratne par vidi un zaļā uzņēmējdarbība ir savstarpēji saistītas, savienotas un integrētas visās projekta aktivitātēs.
2018./2019.m.g.
V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskola 2018./2019. mācību gadā piedalīsies 2 Erasmus + programmas projektos.
ERASMUS + PROJEKTS “Skolotāji un vecāki kopā ir spēks” (“Teachers and parents together have strength” ) (Projekta Nr. 2018-1-LV01-KA101-046846)
Projekta mērķis: attīstīt pedagogu – skolēnu vecāku savstarpējo sadarbību.
Galvenās projekta aktivitātes:
- Darba ēnošana – iepazīšanās ar Slovēnijas pilsētas Sežanas skolas – Šolski center Srečko Kosovel Sežana pieredzi un praksi pedagogu – skolēnu vecāku savstarpējās sadarbības veicināšanā.
No 7. līdz 13. oktobrim Viļa Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas matemātikas skolotāja Inese Reboka, mūzikas skolotāja un direktores vietniece audzināšanas darbā Sangrita Upeniece, kā arī projekta koordinatore Lienīte Bebriša piedalijās Erasmus+ mobilitātes projekta skolas izglītības personālam “Skolotāji un vecāki kopā ir spēks” braucienā Slovēnijā. Projekts tiek īstenots ar Eiropas Svienības finansiālu atbalstu.
Mācību vizītes laikā skolotājas veica darba ēnošanu Šolski center Srečko Kosovelo skolā Sežanā. Skolotājas piedalījās vairākās mācību stundās, guva ieskatu skolēnu mācību uzņēmumu darbā, piedalījās vecāku sapulcē un citās aktivitātēs. Skolotājas tika iepazīstinātas ar esošo sadarbību ar skolēnu vecākiem, pieredzē dalījās pedagogi, skolēni un arī skolēnu vecāki.

- Mācību kursa – “Parents & Teachers: Building the Bridges” (“Vecāki un skolotāji: tiltu veidošana”) apmeklēšana Spānijā Seviļā, ko organizēs apmācību centrs “iDevelop Teacher Training”.
No 9. līdz 15. decembrim V. Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas direktores vietniece metodiskajā darbā Agnese Kārkliņa un sākumskolas skolotāja Ieva Bergmane viesojās Seviļā, Spānijā, kur piedalījās apmācību kursā par sadarbības veicināšanu starp skolotājiem un vecākiem. Apmācību kursu nodrošināja Euromind Projects SL(iDevelop Teacher Training Department). Projekts tiek īstenots ar Eiropas Savienības finansiālu atbalstu.
“Mācību kurss bija labi organizēts, tika sniegtas ne tikai teorētiskās zināšanas, bet notika arī aktīva darbošanās grupās. Mācību procesa gaitā skolotāji paši nonāca pie svarīgiem secinajumiem par to, kā uzlabot skolotāju – vecāku sadarbību, kā skolas dzīvē iesaistīt uz sadarbību kūtros vecākus. Tika sniegta informācija par to, cik būtiski ir organizēt atbalsta sistēmu jaunajiem skolotājiem, skolēniem un vecākiem. Liela uzmanība tika pievērsta tam, kā veidot sarunu ar vecākiem, lai motivētu sadarbībai. Kursu dalībnieki tika iepazīstināti arī ar nevardarbīgas komunikācijas (no angļu val. non violent communication) principiem un paņēmieniem. Pārsteidza vieta, kurā tika organizēti kursi – Spānijas skaistākā pilsēta Seviļa. Tā ir pilsēta ar senu vēsturi, autentisku arhitektūru, garšīgu ēdienu, sauli un palmām,” par apmācībās gūto pieredzi stāsta A. Kārkliņa.
Arī I. Bergmanei brauciens bija noderīgs: “Šī bija pirmā reize, kad piedalījos Erasmus+ projektā, tāpēc tas bija kā sava veida izaicinājums, kas izrādījās ļoti patīkams un bagātinošs. Kurss bija ļoti pārdomāts un orientēts vairāk uz praktisko darbību. Vingrinājumi kursa laikā bija kā sava veida psiholoģiskie treniņi. Piedalījāmies lomu spēlēs, kur izspēlējām emocionāli nevardarbīgās komunikācijas principus, ko būtu jāievēro arī komunikācijā starp skolotāju un vecākiem, lai sadarbība veidotos veiksmīga. Tas nozīmē saprast, ka katram ir savas vajadzības, mēģināt iejusties otrā, būt empātiskam. Apmācībās piedalījās arī dalībnieki no Grieķijas un Igaunijas. Apmācību kursa laikā sajutāmies kā viena ģimene, atbalstījām viens otru.”

- No 7. līdz 14. aprīlim V. Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas sociālā pedagoģe Sandra Blumberga apmeklēja apmācību kursu “Konflikta mediācija mācību procesā” (“Conflict mediation in teaching”) Itālijā, Romā. Mācības organizēja mācību centrs “I.N.F.O.L – Innovazione Formazione Orientamento e Lavoro”.
Projekta mērķis ir attīstīt sadarbību starp pedagogiem un skolēnu vecākiem. Viens no veidiem sadarbības attīstīšanai ir komunikācijas un konfliktu risināšanas prasmju attīstīšana pedagogiem. Konfliktu risināšanas iemaņām vajadzētu būt vienam no pamatelementiem, plānojot skolu mācību programmas, disciplinēšanas pieejas un vadības stilu. Pētījumos ir konstatēts – jo vairāk konfliktu risināšanas tehnikas iedzīvojušās skolas atmosfērā, jo vairāk samazinās vardarbība, mobings, uzvedības traucējumi, uzlabojas skolu vadība un skolēnu sociālā un emocionālā attīstība.

Erasmus + Stratēģiskās partnerības projekts “GREEN ENTREPRENEURS FOR BETTER WORLD” (“Zaļie uzņēmēji labākai pasaulei”) Projekta Nr. 2018-1-LV01-KA229-046962_1
Projekta mērķis ir veicināt skolēnu zināšanas un prasmes, saistībā ar zaļo uzņēmējdarbību, balstoties uz aprites ekonomikas principiem. Būtisks uzsvars projektā būs uz vides apzināšanos; kā organizēt uzņēmējdarbību, lai tā būtu videi draudzīga un ilgtspējīga.
Projekts ilgs 2 gadus, no 2018. gada 1.novembra līdz 2020. gada 31.oktobrim.
Projektā iesaistījušās skolas no Latvijas, Slovēnijas, Portugāles un Itālijas.
Projekta aktivitātes:
1. mācību sesija skolotājiem notika Kuldīgā, laikā no 10.12. – 13.12.2018., kura laikā notika Erasmus + projekta “EU – preneurs” pieredzes pārņemšana un integrēšana projektā “Green entrepreneurs for better world”. Pedagogiem bija iespēja piedalīties arī Skolēnu mācību uzņēmumu (SMU) tirdziņā. Tā kā projekta tēma saistīta ar “zaļo” ekonomiku, tad pedagogi viesojās organizācijā “Zaļā brīvība”, Rīgā, kur piedalījās lekcijā – diskusijā par aprites ekonomiku, kuru vadīja vides aktīvists un pētnieks, organizācijas “Zaļā brīvība” vadītājs – Jānis Brizga. Mācību vizītes laikā ārvalstu skolotāji iepazinās ar skolēniem, kuri projektā pārstāvēs V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolu.
Tālākajā projekta gaitā paredzētas vēl 4 mācību sesijas, kurās piedalīsies skolēni un skolotāji katrā no iesaistīto valstu skolām. Mācību sesiju laikā skolēni gūs zināšanas un prasmes par videi draudzīgu uzņēmējdarbību. Iegūtās prasmes skolēni izmantos 4 starptautisko SMU darbībā, kuri tiks izveidoti un darbosies projekta gaitā.

Mācību sesija Portugāles skolā – Escola Profissional Amar Terra Verde no 06.05. – 10.05.2019.
Mācību brauciena laikā skolēni darbojās starptautiskā vidē, savstarpēji iepazinās, veidojot 4 starptautiskas komandas. Jaunieši šajās komandās, kurās bija pārstāvēti visu iesaistīto valstu jaunieši veidoja 4 starptautiskus skolēnu mācību uzņēmumus, ģenerējot biznesa idejas, kuras balstīsies aprites ekonomikas principos un būs videi draudzīgas.
Mācību sesijas laikā skolēni arī devās pārgājienā pa dabas rezervātu, iepazinās ar videi draudzīga tūrisma organizēšanu, kā arī piedalījās izzinošās lekcijās un nodarbībās par vides aizsardzību, zaļo uzņēmējdarbību un aprites ekonomiku.
Ar jauniešiem tikās speciālisti no tādām organizācijām kā “FAPAS” (Fund for the Protection of Wildlife) (Savvaļas dabas aizsardzības fonds) un “TERRAWISE” (organizācija, kura izstrādā stratēģijas ilgtspējīgiem ekosistēmu pakalpojumiem mainīgajā pasaulē). Skolēniem tika skaidrota kompleksā saikne starp vides dažādību, dabas resursiem un cilvēku labklājību.
