29. oktobrī V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolā norisinājās starpdisciplinārās mācīšanās (SDU) rīts “(At)risini!”. Šī diena kļuvusi par tradīciju, kas pulcē kopā skolēnus un skolotājus no dažādām mācību jomām, lai kopīgi pētītu, radītu un domātu ārpus viena priekšmeta robežām.
Starpdisciplinārā mācīšanās ir mācīšanās un domāšanas veids, kas balstās uz vairāku mācību jomu satura apvienošanu, lai skolēni attīstītu plašāku skatījumu, sadarbības un radošās domāšanas prasmes. Kā uzsver skolotāji, šāda pieeja palīdz skolēniem ieraudzīt, ka zināšanas nav atsevišķi “priekšmeti”, bet savstarpēji saistīta pasaule.
1. klases devās mācīšanās piedzīvojumā ar tēmu “Veselīgo uzkodu kastīte”. Apvienojot dabaszinību, mājturības un veselības mācības zināšanas, skolēni izzināja, kas ir veselīgs uzturs, un paši izveidoja savu uzkodu kastīti. Noslēgumā skolēni prezentēja rezultātus un reflektēja par paveikto, atzīstot, ka dažādu jomu apvienošana palīdz labāk saprast veselīga dzīvesveida nozīmi.
2. klašu skolēni risināja jautājumu “Kā iepazīt Kuldīgu, ja esi angliski runājošs tūrists?”. Sociālo zinību un angļu valodas stundās skolēni veidoja tūrisma ceļvedi, pētīja ievērojamas vietas un domāja par to, kā Kuldīgu padarīt pieejamāku viesiem no citām valstīm.
3. klases pētnieciskajā SDU rītā izzināja “Kāpēc ķermeņi kustas un krīt zemē?”. Skolēni sporta un dabaszinību stundās veica eksperimentus, lai pārliecinātos par gravitācijas spēku un ķermeņu kustību, diskutēja, prognozēja un strādāja komandās.
4.a klases skolēni apvienoja angļu un informātikas zināšanas, pētot mūsdienu tehnoloģiju priekšrocības un izaicinājumus. Tēma “What’s great vs. sad about modern technologies?” pārtapa par radošu dziesmu konkursu, kurā skolēni, izmantojot mākslīgā intelekta rīku Suno.com, radīja dziesmas par drošību internetā. Uzvaras laurus plūca Loretas Zvirbules dziesma “Internet Safety”.
4.b klases skolēni sociālo un dabaszinību stundās pētīja resursu taupīšanu ar jautājumu “Kā mēs varam taupīt to, kas mums ir?”. Grupu darbos tika veidoti plakāti un prezentācijas ar praktiskiem risinājumiem dabas resursu saudzēšanai.
5.b klases skolēni pētīja aktuālo vides problēmu – invazīvo sugu izplatību Latvijā, īpaši pievēršoties Spānijas kailgliemeža radītajam kaitējumam. Stundā tika apvienotas latviešu valodas un dabaszinību prasmes, lasot, analizējot un diskutējot par reāliem piemēriem.
6.b klase radīja papīra animāciju latviešu tautasdziesmai par darbu, apvienojot vizuālās mākslas, literatūras un tehnoloģiju jomas.
7.c klase devās latviešu tradīciju pasaulē, pētot gadskārtas un ticējumus. Skolēni ne tikai mācījās par svētkiem, bet arī praktiski piedalījās kulinārajās aktivitātēs – cepa pīrāgus, saldo ruleti un skābēja kāpostus, piedzīvojot senču tradīcijas praksē.
9.c klases skolēni piedalījās radošajā projektā “Inovatīvais skolas dzīves un vides uzlabošanā”. Trīs mācību stundu laikā jaunieši kļuva par izgudrotājiem, izstrādājot piecas idejas skolas modernizācijai — no uzlādes stacijām un sensorām izlietnēm līdz skolēnu atpūtas telpai. Kā atzīst datorikas skolotāja Laila Zudāne, “šī stunda bija lielisks piemērs tam, kā dažādu priekšmetu prasmes var apvienoties vienā radošā procesā, kur skolēni paši kļūst par skolas vides veidotājiem.”
Šī diena apliecināja, ka starpdisciplinārā pieeja veicina gan skolēnu mācīšanās motivāciju, gan skolotāju sadarbību. Praktiskie, radošie un pētnieciskie uzdevumi palīdz skolēniem attīstīt prasmes, kas nepieciešamas mūsdienu dzīvē – kritisko domāšanu, komunikāciju un spēju pieņemt lēmumus.
Kā uzsver skolotāji un skolēni – šādi SDU rīti palīdz mācīties dzīvei, ne tikai skolai.
“Kad mācāmies kopā, meklējam risinājumus un redzam saistības starp priekšmetiem, mācības kļūst interesantas un jēgpilnas,” saka viena no skolotājām.
Informāciju sagatavoja:
M.Lagzdiņa, I.Blumberga-Zeltiņa, S.Vickope, I.Poļikova, I.Reisa, G.Krūkliņa, L.Zudāne, S.Peskopa, I.Kronberga, I.Incenberga, G.Bambāle





























