Integrēta valodas un mācību satura apguve jeb CLIL ir nozīmīgs izglītības instruments uz starpdisciplinaritāti un kompetenču pieeju orientētā izglītības modelī. Valodas un citu jomu zināšanu integratīva apguve intensificē mācību procesu, jo valodas prasmju veidošanās ir pamats, lai reproducētu iegūtās zināšanas dažādos veidos.

CLIL projekta mērķis V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolā ir pilnveidot skolotāju meistarību kompetenču pieejā izglītībā. Projekta mobilitātes ietvaros 6 VPKV skolotājas mācījās dažādos starptautiskos kursos, lai  pilnveidotu savas profesionālās prasmes – apguva inovatīvu mācību metodiku CLIL, pilnveidoja savas angļu valodas prasmes, dalījās pieredzē ar kolēģiem no dažādām pasaules valstīm, pilnveidoja starpkultūru kompetenci.

Mūzikas skoloāja Rūta Ķergalve apmeklēja CLIL apmācības kursus Florencē CLIL in Practice: Focuse on Florence  š.g. jūlija sākumā, ko organizēja Europass Teacher Academy. Kursu gaitā Rūta guva zināšanas par lasīšanas, rakstīšanas, klausīšanās un runāšanas aktivitāšu plānošanu mākslas priekšmetu stundās, mācību materiālu sagatavošanu un CLIL stundu īstenošanu svešvalodā. Kā atzina Rūta, CLIL metodoloģijā ir nepieciešama daudznozaru pieeja, valodu un mākslas priekšmetu skolotāju cieša savstarpējā sadarbība, lai saprastu CLIL metodoloģiju, un to veiksmīgi integrētu mācību procesā. Kursa dalībnieki CLIL in Florence tika  iepazīstināti ar to, kā valodas mācīšanas teorija un konkrēts kursa saturs (akadēmisks vai citāds) var būt saistīts ar viņu pašu ikdienas praksi skolā. Galvenais ieguvums – daudz CLIL stundu plānošanas aktivitāšu, pieredze CLIL resursu  un palīglīdzekļu radošu un saistošu materiālu sagatavošanā jebkuras valodas dzimtās vai svešvalodas apguvējiem. Turklāt CLIL kursu saturs bija cieši iekļauts Florences kultūras, vēstures, mākslas iepazīšanā reālā vidē – Florences mākslas un vēstures muzejos, izstāžu zālēs, dažādās piemiņas vietās pilsētā. Kursu dalībnieki devās arī prom no Florences, uzzinot vairāk par vēsturi, cilvēkiem un vietām, kas ir padarījušas Florenci par unikālu pilsētu ar īpašu pagātni un tagadni. Līdz ar to tika nojaukts tradicionālais kursu norises veids, kad dalībnieki atrodas iekštelpās auditorijā, šoreiz kursi notika ārpusē, daudz aktivitāšu notika svaigā gaisā, staigājot kājām. Kā vērtīgu ieguvumi var minēt arī iepazīšanos ar kolēģiem no citām valstīm, vienošanos par turpmāko sadarbību jaunu projektu veidošanā.

Angļu un spāņu valoda skolotāja Anna Abersone, sākumskolas skolotāja Ieva Bergmane un sociālā pedagoģe Sandra Blumberga jūlijā devās uz Spāniju mobilitātē CLIL in Alicante (PMS Erasmus+) . Kursos piedalījās dažādu priekšmetu skolotāji, sākumskolā, pamatskolā, vidusskolā strādājoši, arī arodizglītības, speciālo skolu skolotāji, izglītības iestāžu administrācijas pārstāvji u.c. Šo kursu laikā dalībnieki apguva CLIL principus, kā izstrādāt CLIL stundu, kādi resursi nepieciešami, lai pielāgotu pašreizējo darbu CLIL metodikai. Viena no šo kursu priekšrocībām bija tā, ka apmācība tika balstīta ne tikai uz teorētiskām, bet arī praktiskām aktivitātēm. Katrā tēmā kursa vadītāji sniedza galveno saturu un padomus, savukārt kursu dalībnieki darbojās praktiski grupās ar mērķi būt spējīgam pašam veiksmīgi īstenot šo metodiku savā mācību praksē – organizēt skolēniem ikdienas motivācijas aktivitātes, prāta vētras, darbu pāros vai grupās, simulācijas un praktiskās mācības, kas balstītas uz reālām situācijām. Projekta ietvaros pedagogi iepazina arī vietējo kultūrtelpu – Vidusjūras ieskauto Alikanti, tūristu iemīļotu kūrortu, ar brīnišķīgu pludmali, kuģošanas tradīcijām, nesteidzīgām vecpilsētas ielām, senu arhitektūru, bagātu vēsturi un mūsdienu kultūru.

Krievu un angļu valodas skolotāja Inguna Freiberga kopā ar vācu un angļu valodas skolotāju Inesi Reisu jūlija beigās mācījās kursos CLIL in Reykjavik Islandē (PMS Erasmus+). Kursi bija orientēti uz CLIL metodoloģijas apmācību valodu skolotājiem, kā izstrādājot CLIL kursu (tēmu, stundu), pamatojoties uz šīs metodikas principiem, pārvarēt lingvistiskos šķēršļus, nojaukt valodas barjeru. Tika apgūti paņēmieni, kā sniegt skolēnam individuāli nepieciešamo atbalstu saskaņā ar viņa vajadzībām, mācīšanās stilu (scafolding). Kursu dalībnieki mācījās izmant IKT rīkus CLIL stundās, lai izveidotu un pielāgotu jau sagatavotu saturu mācību stundām ar skolēnu mācību motivācijas veicināšanai, kā arī tika apskatīts plašs vērtēšanas metožu klāsts, kas sekmē skolēku kritiskās domāšanas progresu. Pēc abu skolotāju domām, galvenais mobilitātes ieguvums – labās prakses apmaiņa dažādu valstu pedagogu vidū, iepazīšanās ar citu skolu pieredzi CLIL metodoloģijas izmantošanā mācību procesā dažādos vecumposmos, CLIL stundu piemēru aplūkošana kursu nodarbību laikā,  kā arī Islandes unikālo dabas ainavu iepazīšana, ieskats vietējā kultūrā un vēsturē, kas bija iekļauts kursu programmā kā mācību ekskursijas un lieliski papildināja CLIL kursu tematiku. Mācību ekskursiju laikā skolotājas devās Islandes Zelta aplī, dienvidkrastā apskatot iespaidīgos kalnu upju ūdenskritumus, karstos geizerus, Atlantijas okeāna Melno pludmali, ledājus, lavas vulkānus rietumkrastā un, protams termālo baseinu Zilā lagūna, kur ūdens ir ne tikai silts, bet arī balts kā piens.

Projekta nr.: 2019-1-LV01-KA101-060213

Sagatavoja projekta koordinatore I.Reisa

S.Blumberga, I.Bergmane A.Abersone kopā ar citiem CLIL kursu dalībniekiem iepazīst Alikantes kultūrvēsturisko mantojumu.
 

CLIL kursu grupa Reikjavijā pie Zilās lagūnas.
 

I.Reisa iepazīst Islandes unikālo dabas ainavu dabas parkā pie Atlantijas okeāna.

 

R.Ķergalve CLIL Florence kursu sertifikātu izsniegšana.

I.Reisa un I.Freiberga prezentē VPKV CLIL projektu
 

CLIL Alicante kursu sertifikātu izsniegšana.



web counter