Kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 20.martā 5.a un 6.a klases skolēni apmeklēja Rīgas Motormuzeju un Rīgas Kara muzeju.

Motormuzeja apmeklējuma mērķis iepazīt velo, moto un auto tehnikas attīstības vēsturi. Rīgas Motormuzejs ir Baltijā lielākais, daudzveidīgākais un tehnoloģiski modernākais spēkratu muzejs, tas dibināts 1989. gadā pēc Latvijas Antīko automobiļu kluba iniciatīvas. Motormuzejs vāc, saglabā, restaurē un popularizē senos spēkratus kā Latvijas un pasaules industriālā mantojuma un materiālās kultūras sastāvdaļu.

Klases gidu pavadībā apmeklēja Rīgas motormuzeja spēkratu ekspozīciju, kura veidota no vairākām sadaļām – “Garais ceļš līdz auto” (gide stāsta par autobūves pirmsākumiem), “20. gadu vieglie automobiļi un motocikli”, “30.-40. gadu automobiļi”, “Kremļa kolekcija”, “Pēckara
PSRS automobiļi un motocikli”, “Auto un motosports”, “Auto, moto un velo ražošana Latvijā”.

Abām klasēm muzeja ekspozīcijā bija iespējams izbaudīt braucienu ar seno autobusu un doties uz kolhoznieku kāzām. Skolēni atzina, ka šī autobusa sēdvietas ir ērtākas un mīkstākas kā tagadējo autobusu vietas. Skolēniem vēl bija iespēja iepazīties ar izstādīto ugunsdzēsēju auto
uzbūvi un vēsturi.

Motormuzejā katrai klasei bija nodarbības. 6.a klasei bija nodarbība “No kvēlspuldzes līdz elektroauto”. Tās teorētiskajā daļā skolēni uzzināja par izcilo zinātnieku un izgudrotāju Tomasu Alvu Edisonu, viņa slavenākajiem izgudrojumiem un to, kā tie ietekmējuši Latvijas un visas pasaules industriālo attīstību, sākot no gaismas iedegšanas ik mājā līdz pat RAF Elektro mikroautobusiem, Andra Dambja elektroautomobiļiem un to uzlādei Latvijā. Nodarbības praktiskajā daļā skolēni izveidoja elektrisko spuldzīti, kā arī noskaidroja, kāpēc elektrību ražo ābols un citrons.

Savukārt 5.a klases skolēni piedalījās tehniski radošajā darbnīcā “Vēja enerģija: No vējdzirnavām līdz elektroauto”. Nodarbības teorētiskajā daļā skolēniem nodarbības vadītāja stāstīja, kā rodas vējš un kā ir iespējams izmantot vēja enerģiju, kā arī to, kā ar vēja palīdzību var ražot elektroenerģiju, kā ir attīstījušies vēja ģeneratori un cik daudz elektroenerģijas šādi tiek saražots Latvijā. Nodarbības praktiskajā daļā skolēni, ņemot vērā iegūtās zināšanas par spārnu īpašībām un dažādajiem faktoriem, kas tos ietekmē, izgatavoja spārnus vēja ģeneratoram, ko
komandu sacensībās izmēģināja pie mākslīgā vēja.

Pēc motormuzeja skolēni apmeklēja Latvijas kara muzeju. Tajā skolēni nostiprināja zināšanas par Latvijas vēsturi, strēlnieku cīņām, iepazina kara ieročus. Ieraugot muzejā izstādīto “Twitter konvoja” auto no Ukrainas, bērni saprata, cik labi ir dzīvot, kad apkārt valda miers. Tāpat skolēniem gida pavadībā bija iespēja iepazīties ar krājuma materiāliem. Ārpus LSS piedāvājuma skolēni apmeklēja Rīgas Brāļu kapus, kurus redzējuši bija tikai daži. Tajos skolēniem bija iespēja nolikt aizdegtu svecīti. Skolēni uzzināja, ka Rīgas Brāļu kapi ir valstiskas nozīmes memoriāls ansamblis, kurā apbedīti aptuveni 2 tūkstoši karavīru, ka apdarē lietots šūnakmens, ka ansambļa tēlnieks ir Kārlis Zāle. Tāpat izprata cik daudz varoņu ir krituši par Latvijas brīvību un ko nozīmē mūžīgā uguns.

Dažas skolēnu atsauksmes:

Man patika visa diena, tā bija maksimāli saplānota. Visvairāk man patika motormuzejs. Tajā varēja apskatīt tādus auto, kurus nekad nebiju redzējusi.

 

Man patika kara muzejs, jo tur bija daudz eksponātu.

 

Man patika nodarbība, kurā varēju uztaisīt pats savu vējaģeneratoru un pārbaudīt vai ar to var saražot elektrību.

 

Es pirmo reizi biju tik interesantās ekskursijās. Paldies skolotājām!

 

Vairāki bērni teica, ka gribētu vēlreiz atgriezties Motormuzejā, lai nesteidzīgi iepazītos ar visu piedāvājumu un izmēģinātu interaktīvās iespējas. Skolēni atzina, ka laiks muzejā paskrēja nemanot. Dažs izteica, ka noteikti atbrauks ar savu ģimeni uz šīm apmeklētajām vietām.

Informāciju sagatavoja:
5.a klases audzinātāja Inga Liepiņa