Kultūrizglītības programma “Latvijas skolas soma” infografika
8.b klases skolēns Adrians iesaka apmeklēt šo izrādi arī citiem, jo var iegūt jaunus izteicienus, savukārt Annika iesaka padomāt katram par savām dzīves vērtībām un uzdevumiem.
Dairim patika reps, kas bija izrādes laikā, bet Miķelim skatuves noformējums. Aleksis min, ka nevienu minūti nebija garlaicīgi.
Izrādes laikā bija ļoti daudz aplausi, kad tika dziedātas dziesmas.
Pirms izrādes apmeklējuma sākumskolas skolēni iepazinās ar galvenajiem tēliem un nelielu sižeta aprakstu.
1.klašu skolēni latviešu valodas stundā lasīja aprakstu teātra izrādes galvenajiem tēliem, izsakot prognozes, ko galvenie varoņi un pasakas tēli varētu Latvijas leļļu teātra izrādē “Un atkal Pifs” darīt, kā varētu mainīties tēlu raksturojums. Atnākot uz skolu, klases stundā un latviešu valodas stundā pārrunāja izrādē redzēto, izvērtēja savas prognozes. Skolēniem ļoti patika jautrā un priecīgā leļļu teātra izrāde, kurā varēja vērot strādīgā, labsirdīgā un draudzīgā sunīša Pifa darbus un viltīgā kaķa Herkulesa nedarbus. Skolēni ar lielu aizrautību, zīmēja zīmējumus par izrādi, kurus izlika klases izstādē.
2.a klases skolēni jau septembrī rīta aplī klausījās dziesmu par Herkulesu, bet latviešu valodas stundā uzzināja par rakstnieka Žozē Arnāla grāmatas ,,Pifa piedzīvojumi” galvenos varoņus, darbības vietu, laiku. Pēc izrādes klases stundā skolēni mācījās saskatīt un novērtēt labo ikvienā. Pārrunāja par ētiskām vērtībām, veidoja izpratni par līdzatbildīgu sabiedrību. Lasa teātra izrādes programmu un veic tās uzdevumus
2.c klases skolēni pirms izrādes iepazinās ar prezentāciju, kurā skolēni varēja iepazīties ar Latvijas leļļu teātra “Un atkal Pifs” afišu, uzzināt, ka teātra izrāde veidota pēc rakstnieka Žozē Arnāla grāmatas ,,Pifa piedzīvojumi”, iepazīt tēlu raksturojumu un dažus interesantus piedzīvojumus. Pēc izrādes noskatīšanos, nākot uz skolu, bērni dungoja dziesmiņu par krustmāti Agati. 2.c klases skolēniem ļoti patika izrāde.
3.a klases skolēni latviešu valodas fakultatīvajā stundā iepazinās ar grāmatu un noskatījās prezentāciju. Klases stundā skolēni diskutēja, kā atrisināt konfliktus, kā būt draudzīgiem un rakstīja, ko varēja mācīties un kas patika Latvijas leļļu teātra izrādē “Un atkal Pifs!”. Skolēniem patika, ka teātra izrādes sižets norisinājās Parīzē, kārtību mīlošais ģimenes tētis, Pifa onkulis Tontons un pele, kura mācēja tik ātri runāt, diemžēl neviens neko nevarēja saprast! Skolēniem patika arī darbīgā krustmāte Agate. Visvairāk patika sunīša Pifa un kaķa Herkulesa darbi, arī nedarbus.
3.b klases skolēni pēc izrādes noskatīšanās pārrunāja par izrādes varoņiem un to raksturiem. Kā arī kopīgi nosprieda- šī izrāde ir pamācoša. Māca par draudzību un par cieņu pret apkārtējiem.
3.c klases skolēniem patika jautrie atgadījumi- boksa mačs, pelēns, kurš boksa cimdus bija uzvilcis uz ausīm, Herkulesa izjokošana, mazais Dudū, kurš vienmēr jauca vārdus. Protams, patika Pifs, jo viņš bija izpalīdzīgs, draudzīgs, sirsnīgs un neturēja ļaunu prātu uz pāri darītāju Herkulesu. Interesanti bija vērot Herkulesa palaidnības. Atziņa ko ieguvām noskatoties izrādi, ka ļaunu nevajag atdarīt ar ļaunu, bet spēt piedot un būt draudzīgiem.
Gadskārtu dziesmas, tautas mūzikas grupas “Tautumeitas” dalībnieču māsu Asnates Rancānes un Aurēlijas Rancānes koncerts
2023. gada 8.novembrī skolas multifunkcionālā zālē viesojās mūziķes Asnate un Aurēlija, lai iepriecinātu 9.b, 10., 11., 12. klašu skolēnus.
Izrāde “Kinderlande” – komiksu lasījums ar publikas iesaisti
2023. gada 11. oktobrī skolā viesojās Istabas Teātris. 7.c un 6.b klases skolēni iepazinās ar vācu mākslinieka Mavila (Mavil) komiksu “Kinderlande”, kas veltīts notikumiem Austrumberlīnē 1989. gadā – tieši pirms Berlīnes mūra krišanas.
Ar aizrautību un puicisku humoru Mavils stāsta par draudzību, drosmi un uzticēšanos, par bērnību, kas aizrit starp pionieru organizāciju un baznīcu, slepus noklausītām ziņām par pārbēgšanu uz Rietumberlīni un galda tenisa turnīru tieši Vācijas lielo pārmaiņu priekšvakarā.
Aktrises kopā ar skolēniem teatrālā veidā, izmantojot rekvizītus un kostīmu detaļas, ieskaņoja un padarīja šo komiksa lasījumu dzīvu. Auditorija tika iesaistīta, katram skolēnam vai skolēnu grupai piešķirot konkrētu skaņas radīšanas uzdevumu. Šādā veidā skolēni pieredzēja kā literatūra, teātris un mākslas darba ieskaņošana sastopas vienā skatuves mākslas notikumā.
Skolēnu viedokli par pasākumu bija dažāds. Daļai skolēnu pasākums likās interesants un aizraujošs, bet daļai tā saturs ne visai patika, īpaši atainotā darbība tualetē.
Informāciju sagatavoja skolotājs Kristaps Bērziņš
Turaidas muzejrezervāta piedāvātās izglītojošās nodarbības
2023. gada 19.oktobrī 9.a un 9.c klases skolēni, projekta Latvijas skolas soma ietvaros, devās uz Siguldu un apmeklēja Turaidas muzejrezervāta piedāvātās izglītojošās nodarbības.
Nodarbības “Ciemos pie Turaidas fogta” laikā skolēniem bija iespēja iegūt zināšanas par Latvijas vēsturi 14.-16. gadsimtā, izspēlēt lomu spēli Turaidas pilī. Programmas dalībnieki, tērpjoties viduslaiku apģērbā, iejutās bruņinieku vai zemnieku lomās, uzzināja par iedzīvotāju dalījumu kārtās un fogta amata funkcijām.
Viesošanās laikā, Turaidas fogta un rakstveža vadībā, programmas dalībnieki apguva viduslaiku manieres un rakstīšanas iemaņas.
Orientēšanās spēlē “Tūkstošgades stāsts” skolēniem nācās atrast kartē norādītus Turaidas muzejrezervāta objektus un atsevišķus priekšmetus. Spēle bija veids, kā vienlaikus iepazīt Latvijas vēsturi un atraktīvi pavadīt laiku muzejā. Darbojoties programmā, skolēniem tika veicinātas prasmes strādāt komandā, pašiem vadīt un organizēt savu darbu.
Informāciju sagatavoja skolotājas Inese Reboka un Aira Bērzkalne
Ventspils zinātnes centru VIZIUM
2023. gada 19.oktobrī 8.a un 8.c klases projekta Latvijas Skolas soma ietvaros devās uz Ventspils zinātnes centru VIZIUM, kur piedalījās dažādās radošas mākslas nodarbībās – DATORGRAFIKA, DATORANIMĀCIJA, 3D MĀKSLA.
Darbnīcās skolēni papildināja savas zināšanas par Latvijas mākslas norisēm, izzināja gan Latvijas mākslas vēsturisko mantojumu, gan guva ieskatu mūsdienu mākslas aktualitātēs.
Datoranimācijas darbnīcā skolēni digitālās mākslas speciālista vadībā iepazina animāciju kā specifisku audiovizuālās mākslas veidu. Skolēniem bija iespēja pašiem veidot savu animāciju, iejūtoties vai nu aktiera, vai montāžas meistara lomā.
Datorgrafikas darbnīcā skolēniem bija iespēja gūt priekšstatu par mākslas darbiem, kur mūsdienās tiek izmantota datorgrafika. Skolēni, izmantojot atbilstošas datorprogrammas, digitālos rīkus, izveidoja savu digitālo plakātu.
3D mākslas darbnīcā skolēni iepazina laikmetīgo 3Dmākslu, viņiem bija iespēja izveidot vai nu 3D vides objektu vai 3D oriģināldarbu.
Informāciju sagatavojas skolotāja Inese Reisa un Una Birzniece
Teatrāls priekšnesums ar līdzdarbošanos “Mazie mūciņi” un viduslaiku spēles
2023. gada 19.oktobrī 4.a, 4.b un 4.c klases skolēni kopā audzinātājām devās rudens ekskursijā Pretī zelta rudenim uz Tukuma novadu.
Izglītojošā daļā skolēni projekta Latvijas skola somas ietvaros, apmeklēja Jaunpils pili, kur viņiem bija iespēja pārģērbties par mazajiem mūciņiem. Pēc tam atraktīvu un zinošu gidu pavadībā skolēni, iejūtoties viduslaiku mūka lomā, uzzināja bruņinieku un galmu dāmu ikdienas dzīves pienākumus, sadzīvi, izspēlēja seno viduslaiku skolas mācības, apgūstot iemaņas ieroču atpazīšanā un iemācoties tā laika pieklājības likumus. Vēlāk skolēniem bija iespēja pils šķūņos izspēlēt dažādas viduslaiku spēles, aktivitātes un iemācīties šaut ar loku.
Kā atzina paši skolēni, šis teatrālais priekšnesums un viduslaiku spēles viņiem ļoti patika:
“Man patika šaut ar loku, jo es to nekad nebiju darījusi. Vēl man patika nodarbība pilī, jo tur es daudz ko uzzināju par viduslaikiem”, Lauma, 4.b klase.
“Man ļoti patika, kad stāstīja par senajiem laikiem, jo tas bija ļoti interesanti”, Letīcija, 4.b klase.
“Man ļoti patika tas, ka mēs pārģērbāmies par mūciņiem un stāstīja, kā kādreiz skolās nebija starpbrīži un bija jāmācās divpadsmit stundas”, Keita, 4.b klase.
“Man visvairāk patika, ka mēs pārģērbāmies par mūkiem”, Jēkabs, 4. a klase.
“Man patika, ka mums mācīja, kā meitenes kādreiz paklanījās”, Emīlija, 4.a klase.
“Man ekskursijā patika šaušana ar lielgabalu un turēt īstu zobenu”, Reini,s 4.a klase.
“Man ļoti patika viduslaiku spēles”, Adrija, 4.c klase.
“Man patika iejusties karalienes lomā pilī”, Melānija, 4.c klase.
Izklaides daļā skolēni apmeklēja Smārdes pagastā Apgriezto māju. Apgrieztā māja atrodas 7 grādu leņķa slīpumā pa diagonāli, tāpēc tās apmeklējums ir izaicinājums vestibulārajam aparātam, taču reizē arī ļoti jautri, jo viss atrodas otrādi – staigā pa grīdu, kas patiesībā skaitās griesti, bet mēbeles atrodas pie griestiem, kas ir grīda. Apgrieztās mājas teritorijā skolēniem bija iespēja apmeklēt arī Spoguļu istabu un Tornado tuneli.
Kā pēc ekskursijas atzina skolēni – tā bija ļoti interesanta, jautra un izzinoša ekskursija, jo tika uzzinātas daudzas nezināmas lietas un fakti par viduslaikiem!
Informāciju sagatavoja skolotājas Inta Blumberga-Zeltiņa, Laine Līce, Ance Bergmane
Rīgas Motormuzejs
2023.gada 5.oktobra rītā V. Pļūdoņa Kuldīgas vidusskolas 7. a un b klases devās uz Rīgas Motormuzeju, kur piedalījās LSS pasākumā “No elektriskās spuldzītes līdz elektroauto.” Nodarbības teorētiskajā daļā skolēni uzzināja par elektrības izgudrotāju Tomasu Edisonu un viņa izgudrojumiem. Praktiskajā iejutās Edisona lomā un izveidoja savu elektrisko spuldzīti, kā arī noskaidroja, kāda loma elektrības ražošanā ir citronam un ābolam. Nākamajā eksperimentā skolēniem bija iespēja pārliecināties par to, cik spilgtu gaismu un, cik ilgi deg tādi materiāli kā tērauds, grafīts un …
Pēc nodarbības jaunieši aplūkoja Motormuzeja ekspozīciju, kur vēroja automobiļu ražošanas vēsturi, iepazina automobiļus, ar kuriem reiz pārvietojušies valstu vadītāji.
Skolēni atzīst, ka guvuši vērtīgas atziņas. Klāvs raksta, ka patika motormuzejs, it īpaši vaska figūras. Filips uzskata, ka ekskursija bijis vislabākais notikums šogad. Krišjānim patika Porsche automašīnas, lepojas ar iegūtas zināšanām par mašīnām. Puisim patika vērot, kā mainījušies automobiļi vēstures gaitā.
Informāciju sagatavoja skolotāja Māra Megne.
Minhauzena muzejs
2023.gada 5.oktobris. Kas ir Minhauzens? Vairāk uzzināt par pasaulslaveno fantazētāju un meli — Karlu Fridrihu Hieronīmu fon Minhauzenu, devās 12.a un 10.a klases jaunieši.
Par Minhauzena stāstiem un piedzīvojumiem pat sarakstītas vairākas bērnu grāmatas, kas viņu padarījušas par teju vai leģendāru personāžu.
Interesantākās atziņas no muzeja apmeklējuma:
- Ieguvu jaunu pieredzi par to kā dzīvoja sievietes Minhauzena laikā. Interesanti fakti par frizūru veidošanu ar cūku taukiem, par burciņu blusām u.c
- Uzzināju par “jocīgo” un neparasto Minhauzena dzīvi
- Iztēlojos un iejutos, kā agrāk dzīvoja, kā arī uzzināju, kaut ko jaunu, ko iepriekš nezināju un nevarētu iedomāties(piemēram, gaļas iesms)
- Uzzināju par Minhauzenu un viņa interesanto dzīves vēsturi un notikumiem.
- Man patika Minhauzena stāsti, likās ļoti interesanti!
Iespēja redzēt interesantas vaska figūras no Latvijas vēstures.
Informāciju sagatavoja skolotāja Guntra Krūkliņa
Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs, Ziemassvētku kauju muzeja brīvdabas ekspozīcija “Mangaļu” mājās
2023. gada 4.oktobrī, V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas 5.a un 6.a klases skolēni baudīja piepildītu dienu Jelgavas pusē.
Diena sākās ar izglītojošu nodarbību Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā, tā ir kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” nodarbība. Skolēni uzzināja, ka Jelgavas dzelzceļa mezgls ir viens no vecākajiem un nozīmīgākajiem Latvijas dzelzceļā. Skolēni caur vizuālo, skaņu un sajūtu prizmu iepazinās ar dzelzceļa līniju tapšanu un attīstības vēsturi. Uzzināja kā tika vadīta vilcienu kustība, lai uz sliedēm nevaldītu haoss un nenotiktu avārijas, kā arī to kā tika regulētas pārmijas, kādas bija tā laika dzelzceļa saziņas ierīces. Muzejā skolēniem bija iespējas sajust atmosfēru, kā savulaik pārvietojās pa šaursliežu dzelzceļu. Pēc iepazīšanās ar stāstījumu un ekspozīcijas apskates skolēni pāros veica interesantus atjautības uzdevumus.
Pēc muzeja apmeklējuma skolēni izteica vēlmi, ka gribētu šeit atgriezties ar savu ģimeni, jo šeit var iegūt informāciju arī par Kuldīgas dzelzceļa līnijas vēsturi.
Tālāk ceļš veda uz “Mangaļu” mājām, kur skolēni piedalījās nodarbībā “Ziemassvētku kauju muzeja” brīvdabas ekspozīcijā. Muzejnodarbības laikā skolēni tika iepazīstināti ar latviešu strēlnieku cīņu apstākļiem, tā laika kaujas ieročiem. Šajā nodarbībā skolēni tika nodarbināti ar fiziskām aktivitātēm, tās bija pārdomātas. Pirms aktivitātēm skolēni uzzināja un izjuta kādai jābūt disciplīnai un cik nozīmīga ir sadarbība, piemēram, virves vilkšanas sacensībās, šķēršļu pārvarēšanā. Visas nodarbības bija atraktīvas, izzinošas un vērstas uz sadarbību.
Nodarbību vadītāji skolēniem norādīja, ka vēl joprojām zeme atdod seno munīciju un izskaidroja kā rīkoties, ja tā ir atrasta, ka to nedrīkst izjaukt un kādas var būt sekas, ja tos izjauc. Skolēni bija pārsteigti uzzinot to, ka filmas “Dvēseļu putenis” filmēšana notika autentiskās cīņu vietās, tajā skaitā Ziemassvētku kauju muzejā Jelgavas novada Valgundes pagasta “Mangaļos”.
Informāciju sagatavoja skolotāja Inga Liepiņa
27.09. 8. b klases skolēni piedalījās aizraujošā orientēšanās spēlē “Vecrīgas pētnieks”.
Kopā ar skolēniem bija klases audzinātāja Laila Zudāne, kā arī vienmēr klasi atbalstošais – Oskars Linkovskis Alekša tētis un divas mammas Daiga un Jana.
Lai notiktu šī orientēšanās spēle, klasei bija tikšanās pie Brīvības pieminekļa, kas citiem bija pirmā reize pie tik svarīga objekta. Klase nofotografējās un uzņēma kopbildi. Laika apstākļi bija tieši tādi, lai varētu doties 1,5 stundu garā piedzīvojumā.
Firmas “PRIMA TOUR “ vadītāji Anastasija un Ralfs sadalīja klasi grupās un izsniedza uz lapām izdrukātu karti ar 15 objektiem, kas bija jāsameklē Vecrīgā un jāatbild uz daudziem jautājumiem par atrasto ēku vai ēkas notikumiem.
Tā kā klase sadalījās 3 grupās, tad visiem bija prieks par iegūtajām godalgotajām vietām.
Lauris Eglītis teica, ka “Man patika staigāt pa vecpilsētu. Es gribēju vairāk laiku.”
Dana Daškeviča piekrita, ka orientēties un staigāt pa Vecrīgu bija jautri un neko nemainītu šajā pasākumā.
Inguss Kukulītis bez Vecrīgas iepazīšanas vēl paspēja piedalīties TikTokeru konkursā un gribētu pamainīt balvu.
Arī Robertam Serpānam patika atrast balvas no tiktokera un pastaigāties pa Vecrīgu.
Kintija Ivanova: “Man patika staigāt pa vecpilsētu un apskatīt Jūgenstila ēkas.
Es neko nemainītu.”
Leldei Migovičai “patika mana komanda un interesantie uzdevumi.
Es gribētu, lai būtu bijis vairāk laika.”
Madara Šteinberga, Anna Reimane, Annika Jūrmale saka, ka “Man patika staigāt pa vecpilsētu. Es gribētu, lai būtu mazāk uzdevumu.” Tie kopā bija 15 ar apakšjautājumiem katrā.
Adrians Pirtnieks arī bija priecīgs, jo iepazina Vecrīgu, patika geocatch.
Es gribētu mainīt balvu, ko ieguvām.
Aleksis Linkovskis ieteiktu pamainīt attālumu starp punktiem, jo grūti bija paspēt visos kontrolpunktos atbildēt uz jautājumiem, izveidot video un selfijus.
Klases audzinātāja Laila Zudāne domāju, ka vajadzētu atgriezties,
lai pārliecinātos par visiem ēku stiliem un Vecrīgas skaistajiem objektiem!
Informāciju sagatavoja skolotāja Laila Zudāne
Ziemassvētku kauju muzejs, Pūres šokolādes muzejs
LSS ietvaros 2023.gada 9.septembrī 5.b un 5.c klase devās uz Ziemassvētku kauju muzeju, kas atrodas autentiskajā kauju norises vietā ar rekonstruētām ēkām un nocietinājumiem, lai vizuāli parādītu apstākļus, kādos cīnījās latviešu strēlnieki 20.gs sākumā. Muzeja darbinieks vēsturiskā kostīmā atraktīvā veidā skolēniem stāstīja par karavīru ikdienas dzīvi un dalību kaujās. Skolēniem radīja priekšstatu par kara laika disciplīnu un viņiem pašiem bija jāveic dažādi uzdevumi.
R. Rungēvics atzīst: “Man patika, ka bija jāiet pa mežu uz kaujas zobenu un ka katru reizi, kad kāds runāja ne par tēmu, bija jāpumpējas un es teiktu ka man viss patika. Bija ļoti interesanti un es uzzināju ļoti daudz par strēlniekiem.” Uz ugunskura tika ceptas līdzi paņemtās desas un ieturētas pusdienas.
Otrajā ekskursijas daļā klases devās uz Pūres šokolādes muzeju un kopīgiem spēkiem sagatavoja sev našķus. Tika iepazīstināti ar procesu no kakao pupiņu audzēšanas līdz šokolādes gatavošanai. Lai našķi tiktu nopelnīti tika uzdoti jautājumi pēc šokolādes meistares stāstītā. Paveicās! Visi laimīgi mielojās ar savu konfekti un šokolādes čupačupu.
Informāciju sagatavoja skolotāja Māra Lagzdiņa