2023./2024. m. g.

Kultūrizglītības programma  “Latvijas skolas soma” infografika

Muzejnodarbība “Muzeja priekšmetu slepenā dzīve”

29.maijā 5.b klases skolēni devās ekskursijā uz kūrortpilsētu Jūrmalu, lai apskatītu divu slavenu atpūtnieku – Aspazijas un Raiņa vasarnīcu. Muzeja apmeklējums notika projekta “Latvijas skolas soma” ietvaros. Skolēnu aptaujas rezultāti liecina, ka tagad visi 5.b klases skolēni zina – Rainis un Aspazija ir Latvijas vēsturē nozīmīgs rakstnieku pāris. Skolēni atraktīvas muzejpedagoģes Gunitas vadībā apskatīja viesnīcas istabas un senos, dzejnieku pārim reiz piederējušos priekšmetus. Daži paguva iemūžināt sevi fotosesijā ar dzejnieku cepurēm galvā. Par visaizraujošāko liela daļa bērnu uzskatīja aktivitāti “Muzeja priekšmetu slepenā dzīve”.

Informāciju sagatavoja skolotāja Ilze Babra

Ventspils Piejūras Brīvdabas muzeju

28. maijā 1.a, 1.b, 1.c klašu skolēni devās mācību ekskursijā uz Ventspili. Tur apskatīja Ventspils Piejūras Brīvdabas muzeju,  lai projekta “Latvijas skolas soma” nodarbībā nostiprinātu zināšanas par gadskārtām un etnogrāfiskajām zīmēm, kuras apguva vizuālās mākslas stundās. 

Skolēni iepazina Ventspils Piejūras muzeja jaunās interaktīvās un patstāvīgās muzeja ekspozīcijas. Visi ar interesi piedalījās gadskārtu rotaļās. Muzeja nodarbības noslēgumā skolēnus pacienāja ar muzeja maizīti. Pēc tam skolēni devās uz Ventspils Planetāriju skatīties filmiņu “Hrumka dodās kosmosā”. Skolēni nostiprināja zināšanas par Saules sistēmu, kuru apguva dabaszinību stundās.

Mācību ekskursijas beigās skolēni dalījās savās izjūtās. Skolēniem patika Latvijas skolas somas muzejpedagoģijas nodarbība par gadskārtām, interesanti bija vērot planētas tuvumā un uzzināt jaunus faktus par Saules sistēmas planētām.

Informāciju sagatavoja skolotājas: Ineta Kronberga, Ilona Incenberga, Anna Augsne

Valmieras drāmas teātra izrāde “Mēs, roks, sekss un PSRS”

3. maijā 10.klase

Izzinoša nodarbība ar aktīvu līdzdarbošanos “Izzini Likteņdārzu!”

16. aprīlī 12.a klases jaunieši “Latvijas skolas somas” programmas ietvaros devās tālākā ceļojumā, iepazīt Likteņdārzu. Vieta, kur satiekas gan cilvēka, gan valsts pagātne, tagadne un nākotne. 

Jauniešu viedoklis par redzēto.

  • Vieta ar dziļu domu un nozīmi! Liek pārdomāt Latvijas skaistumu un varenumu!
  • Ļoti patikās, noteikti pa vasaru aizbraukšu vēlreiz.
  • Ļoti interesanti un skaisti, nezināju par ceļu ar iegravētiem vārdiem, var redzēt un saprast, ka cilvēki ļoti daudz un lēnām iegulda Latvijas projekta pilnveidošanā.
  • Ļoti skaisti! Iespējams ieguldīšu savu naudu vai laiku tur nākotnē.

Žēl, ka pēdējā ekskursija, bet bija foršs kopā pavadīts laiks! Secinājums – Latvija tiešām ir ļoti skaista un zaļa zeme, kuru vēl iepazīt un iepazīt!

Informāciju sagatavoja skolotāja Guntra Krūkliņa

Koncertsaruna “Latviju svētkos godinot’’

27. martā 5.c, 6.b, 7.c piedalījās koncertsarunā “Latviju svētkos godinot”. Aktivitāte sniedz skolēniem iespēju gan iepazīt un izbaudīt latviešu komponistu (Jānis Lūsēns, Zigmārs Liepiņš, Uldis Stabulnieks, Uldis Marhilēvičs, Raimonds Pauls un citi) mūziku, gan papildināt zināšanas par to, kā komponisti savas valsts vēsturi ir iemūžinājuši notīs.

5.c klases skolnieki atzīst, ka pasākums bijis vērtīgs un uzzinājuši jaunu informāciju un varējuši parādīt arī savas jau esošās zināšanas.

Alīna: “Man patika visas dziesmas ko dziedāja, īpaši Renāra Kaupera ”Mana dziesma”. Bija interesanti, kad uzdeva jautājumus.”  

Ekskursija pa Zemgales pilīm

21.martā pavasarīgā noskaņojumā   7. a un b klasei bija iespēja doties izzinošā ekskursijā pa Zemgales pilīm.

 Šīs ekskursijas centrālais mērķis bija apmeklēt grezno Rundāles pili, bet pa ceļam apskatīt arī vēl citas. Pirmā pils, kuru pa ceļam piestājām apskatīt bija 12. gadsimtā celtā senā Tērvetes pils. Skolēniem radās pārdomas un jautājumi par to, kā norit sadzīve tik senā pilī. Tālāk devāmies uz Rundāli. Tur muzejpedagoģijas nodarbības filmā guvām ieskatu par pils tapšanas vēsturi, bet pēc tam zināšanas bija nepieciešamas, lai veiktu dažādus uzdevumus, saliekot puzli, meklējot pils istabas pēc apraksta un atminot paslēptos vārdus. Skolēniem bija iespēja apmeklēt šo 18. gadsimtā celto un nu jau grezni atjaunoto pili un tās dārzu audio gida pavadībā.

 Tālāk ceļš veda uz Bauskas pili, kas celta vēlīnajos vidusslaikos kā Livonijas ordeņa pils 15. gadsimtā. Uzkāpjot pils tornī, varējām vērot, kur satiekas divas upes Mūsa un Mēmele un izveidojas viena no Latvijas lielākajam upēm Lielupe.

Atceļā piestājām Jelgavā, Jelgavas pils un tās Kurzemes hercogu kapenēs, kas vairākas reizes tikušas izpostītas un izlaupītas, bet 20. gs. 70.gados tiek uzsākta kapeņu inventarizācija, apbedījumu sakārtošana un izpēte, kā arī bojāto tekstiliju konservācija un restaurācija. Šobrīd kapenēs atrodas 24 Ketleru dinastijas un seši Bīronu dinastijas apbedījumi.

Skolēnu atsauksmes par nodarbību, kopumā pozitīvas, daudziem patika dažādie uzdevumi, Rundāles pils apmeklējums, digitālo rīku iesaistīšana nodarbībā.

“Ekskursija man patika, bija interesanti. Patika ekskursijas gaisotne .”    

“Patika uzdevumi – tā varēja daudz ko uzzināt par Rundāles pils vēsturi.”

“Interesanti bija salīdzināt, kā veidojušās pilis dažādos gadsimtos”  

 “Man patika ekskursija, jo uzzināju daudz jauna par Zemgales pilīm.”  

 “Patika tērpi, ko senos laikos valkājuši tie, kas šajās pilīs dzīvoja”

Informāciju sagatavoja skolotāja Māra Megne

Latvijas Kara muzeja un Rīgas Motormuzeja ekspozīcijas

Kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros 20.martā 5.a un 6.a klases skolēni apmeklēja Rīgas Motormuzeju un Rīgas Kara muzeju.

Motormuzeja apmeklējuma mērķis iepazīt velo, moto un auto tehnikas attīstības vēsturi. Rīgas Motormuzejs ir Baltijā lielākais, daudzveidīgākais un tehnoloģiski modernākais spēkratu muzejs, tas dibināts 1989. gadā pēc Latvijas Antīko automobiļu kluba iniciatīvas. Motormuzejs vāc, saglabā, restaurē un popularizē senos spēkratus kā Latvijas un pasaules industriālā mantojuma un materiālās kultūras sastāvdaļu.

Klases gidu pavadībā apmeklēja Rīgas motormuzeja spēkratu ekspozīciju, kura veidota no vairākām sadaļām – “Garais ceļš līdz auto” (gide stāsta par autobūves pirmsākumiem), “20. gadu vieglie automobiļi un motocikli”, “30.-40. gadu automobiļi”, “Kremļa kolekcija”, “Pēckara
PSRS automobiļi un motocikli”, “Auto un motosports”, “Auto, moto un velo ražošana Latvijā”.

Abām klasēm muzeja ekspozīcijā bija iespējams izbaudīt braucienu ar seno autobusu un doties uz kolhoznieku kāzām. Skolēni atzina, ka šī autobusa sēdvietas ir ērtākas un mīkstākas kā tagadējo autobusu vietas. Skolēniem vēl bija iespēja iepazīties ar izstādīto ugunsdzēsēju auto
uzbūvi un vēsturi.

Motormuzejā katrai klasei bija nodarbības. 6.a klasei bija nodarbība “No kvēlspuldzes līdz elektroauto”. Tās teorētiskajā daļā skolēni uzzināja par izcilo zinātnieku un izgudrotāju Tomasu Alvu Edisonu, viņa slavenākajiem izgudrojumiem un to, kā tie ietekmējuši Latvijas un visas pasaules industriālo attīstību, sākot no gaismas iedegšanas ik mājā līdz pat RAF Elektro mikroautobusiem, Andra Dambja elektroautomobiļiem un to uzlādei Latvijā. Nodarbības praktiskajā daļā skolēni izveidoja elektrisko spuldzīti, kā arī noskaidroja, kāpēc elektrību ražo ābols un citrons.

Savukārt 5.a klases skolēni piedalījās tehniski radošajā darbnīcā “Vēja enerģija: No vējdzirnavām līdz elektroauto”. Nodarbības teorētiskajā daļā skolēniem nodarbības vadītāja stāstīja, kā rodas vējš un kā ir iespējams izmantot vēja enerģiju, kā arī to, kā ar vēja palīdzību var ražot elektroenerģiju, kā ir attīstījušies vēja ģeneratori un cik daudz elektroenerģijas šādi tiek saražots Latvijā. Nodarbības praktiskajā daļā skolēni, ņemot vērā iegūtās zināšanas par spārnu īpašībām un dažādajiem faktoriem, kas tos ietekmē, izgatavoja spārnus vēja ģeneratoram, ko
komandu sacensībās izmēģināja pie mākslīgā vēja.

Pēc motormuzeja skolēni apmeklēja Latvijas kara muzeju. Tajā skolēni nostiprināja zināšanas par Latvijas vēsturi, strēlnieku cīņām, iepazina kara ieročus. Ieraugot muzejā izstādīto “Twitter konvoja” auto no Ukrainas, bērni saprata, cik labi ir dzīvot, kad apkārt valda miers. Tāpat skolēniem gida pavadībā bija iespēja iepazīties ar krājuma materiāliem. Ārpus LSS piedāvājuma skolēni apmeklēja Rīgas Brāļu kapus, kurus redzējuši bija tikai daži. Tajos skolēniem bija iespēja nolikt aizdegtu svecīti. Skolēni uzzināja, ka Rīgas Brāļu kapi ir valstiskas nozīmes memoriāls ansamblis, kurā apbedīti aptuveni 2 tūkstoši karavīru, ka apdarē lietots šūnakmens, ka ansambļa tēlnieks ir Kārlis Zāle. Tāpat izprata cik daudz varoņu ir krituši par Latvijas brīvību un ko nozīmē mūžīgā uguns.

Dažas skolēnu atsauksmes:

Man patika visa diena, tā bija maksimāli saplānota. Visvairāk man patika motormuzejs. Tajā varēja apskatīt tādus auto, kurus nekad nebiju redzējusi.

Man patika kara muzejs, jo tur bija daudz eksponātu.

Man patika nodarbība, kurā varēju uztaisīt pats savu vējaģeneratoru un pārbaudīt vai ar to var saražot elektrību.

Es pirmo reizi biju tik interesantās ekskursijās. Paldies skolotājām!

Vairāki bērni teica, ka gribētu vēlreiz atgriezties Motormuzejā, lai nesteidzīgi iepazītos ar visu piedāvājumu un izmēģinātu interaktīvās iespējas. Skolēni atzina, ka laiks muzejā paskrēja nemanot. Dažs izteica, ka noteikti atbrauks ar savu ģimeni uz šīm apmeklētajām vietām.

Informāciju sagatavoja 5.a klases audzinātāja Inga Liepiņa.

Liepājas teātra izrāde “Vairs nevienu”

19.martā 9.a, 9.b un 9.c klases skolēni, projekta “Latvijas Skolas soma” ietvaros, noskatījās Liepājas teātra izrādi “Vairs nevienu”. Stundas garumā skolēniem bija iespēja kopīgi meklēt veidus, lai varētu ātrāk pamanīt grūtības un palīdzēt viens otram. 

Teātra izrāde “Vairs nevienu” ved līdzi reālam dzīves notikumam vienā no Latvijas skolām, kur klases audzinātāja saņēmusi anonīmu pašnāvības vēstuli no kāda skolnieka. Iesaistoties profesionāļiem (lomās: Karīna Tatarinova, Kintija Stūre, Valts Skuja un psihoterapeits Nils Sakss Konstantinovs) un arī pašiem klasesbiedriem, ātri kļūst skaidrs – neviens no mums nezina pareizos vārdus, bet svarīgs ir katrs mēģinājums runāt. Pat ja šis mēģinājums iesākumā var šķist neveikls, smags, sarežģīts vai varbūt pat nedaudz komisks…

Lai radītu skolēnos ticamības sajūtu un tā būtu pietuvināta viņu ikdienai, skolēni izrādi skatījās VPKV 4. stāva vestibilā.

Skolēni atzina, ka izrāde viņiem ļoti patika. Viņi ieteiktu to noskatīties visiem skolēniem.

Biežāk minētās skolēnu atsauksmes pēc izrādes noskatīšanās:

  • patika informācijas (teorijas) pasniegšanas veids, izrādē iesaistot arī jauniešus (skatītājus);
  • varēja izbaudīt izcilo aktierspēli. Apbrīnojami, kā aktieri spēj improvizēt un iejusties lomās turpat uz vietas, iesaistot arī skatītājus;
  • izrāde bija ļoti pamācoša, ieguvām informāciju kā rīkoties šādās situācijās, kā palīdzēt sev un citiem;
  • izrāde bija ļoti izglītojoša;
  • izrādi varētu pasniegt vēl reālistiskāku, ar sekām un pārdzīvojumiem;
  • prieks, ka mums bija iespēja redzēt šo izrādi un pašiem arī iesaistīties;
  • patika, ka izrādē izmantoja saprotamu valodu (jauniešu mērķauditorijai) un vietām humoru;
  • šo izrādi ieteiktu noskatīties visiem skolēniem.

Informāciju sagatavoja skolotāja Inese Reboka

Latvijas Nacionālā teātra izrāde “Divas pasaules” 

8.martā 8.a un 8.c klase noskatījās Latvijas Nacionālā teātra izrādi ‘’Divas pasaules’’ Jāņa Znotiņa un dramaturģes Ances Muižnieces režijā. Darbs veidots pēc A.Brigaderes ‘’Akmens sprostā’’ un J.Jaunsudrabiņa ‘’Zaļās grāmatas’’ motīviem.

Annas Brigaderes un Jāņa Jaunsudrabiņa darbus sāk aizmirst, tos lasa aizvien mazāk. Pamazām viņi no klasiķiem kļūst par nevienam nevajadzīgām fosilijām, kas klīst pa digitālo kapsētu. Taču Jaunsudrabiņam dzimst ģeniāls plāns – ja Anneli un Janci izdotos atdzīvināt, abi grāmatu tēli kļūtu pamanāmi un atpazīstami, un arī viņu autorus tādējādi atkal atcerētos.

Kas notiek, kad tiek pretnostatītas divas pasaules – tēli un viņu autori, grāmata un tīmeklis, pusaudži un vecāki? Vai tās var mierīgi līdzās pastāvēt? Vai neizbēgami gaidāma pasauļu sadursme?

Izrādes centrā ir pusaudžu vecuma pārdzīvojumi un refleksijas uz mainīgo pasauli un sevi kā individuāli tajā. Tam visam pa vidu vecāki un pieaugušie – divas pasaules. Divas pasaules un divi uztveres veidi  – mūžīgais jautājums par to, kā sadzīvot. Izrāde stāsta par atvēršanos citai, nesaprotamai pasaulei, jo paša radītā pasaule ir vistuvākā. 

Informāciju sagatavoja 8.c klases audzinātāja Inese Reisa

Liepājas teātra izrāde “Patakoļako un teātra visums”

5.martā 3.a, 3.b, 3.c, 8.b klašu skolēni un 24. aprīlī 4.a, 4.b, 4.c kl. projektā “Latvijas skolas soma” devās uz Liepājas teātri, lai noskatītos izrādi “Patakoļako un teātra visums.” Patakoļako ir Liepājas teātra puteklīte, kura kopā ar draugu Skrūviņu dodas negaidītu pavērsienu un mežonīgu piedzīvojumu teātra putekļu pasaulē, lai noskaidrotu, kāda ir viņas dzīves jēga. Puteklīte nepadodas ne Putekļkunkuļa-Runkuļa, ne citu nebūšanu priekšā. Izrādes teksta un dziesmu autors ir Renārs Kaupers. Mūzika un aktieru dziedājums aizkustināja izrādes skatītājus. Interesants bija skatuves izkārtojums, pie grieztiem karājās krēsli.

Skolēnu viedokļi par izrādi bija dažādi. 3.klašu skolēniem visvairāk patika, kā Skrūviņš repoja. Patika Disko ballīte un, ka Melnā bilde izrādes laikā no nodevējas pārtapa par puteklīšu draudzeni. Noskatoties izrādi skolēni saprata, ka svarīga ir draudzība, mīlestība un, ka nevar draugus pamest nelaimē.

4.klašu skolēni pēc izrādes atzina, ka izrāde bija interesanta un saistoša.

8.b klases skolēns Adrians iesaka apmeklēt šo izrādi arī citiem, jo var iegūt jaunus izteicienus, savukārt Annika iesaka padomāt katram par savām dzīves vērtībām un uzdevumiem.

Dairim patika reps, kas bija izrādes laikā, bet Miķelim skatuves noformējums. Aleksis min, ka nevienu minūti nebija garlaicīgi.

Izrādes laikā bija ļoti daudz aplausi, kad tika dziedātas dziesmas.

Informāciju sagatavoja skolotāja Santa Vickope un 8.b klases audzinātāja Laila Zudāne sadarbībā ar latviešu valodas skolotāju Intu Blumbergu–Zeltiņu

 

Radošā nodarbība “Mana runa pārliecina”

Otrdien, 5. martā, 9. klašu skolēni piedalījās projekta “Latvijas Skolas soma” 80 minūšu garā improvizācijas nodarbībā “Mana runa pārliecina”, kuru vadīja Rīgas improvizācijas teātra vadītājs Krišjānis Berķis.

Nodarbība sākās ar iepazīšanās aktivitāti, lai gan nevarēja zināt, ko sagaidīt, smiekli bija dzirdami uzreiz. Pēc tam arī sekoja improvizācijas spēles. Pirmajai spēlei bija nepieciešami pieci brīvprātīgie un viens objekts. Pieciem brīvprātīgajiem bija jāizdomā stāsts, kurš pārliecinātu pārējos klasesbiedrus, ka šis objekts ir viņu. Pēc šīs spēles, varēja spriest, kas skolēnus sagaida un kāda būs turpmākā nodarbība. Nebija tādu brīžu, kuros nebūtu dzirdami smiekli. Vadītājs bija pārdomājis spēles, jo bija izdomāti tādi uzdevumi, kurus veicot nācās ļoti smieties. Tomēr caur smiekliem bija jāsadzird fakti, kurus iepriekš viens par otru nezināja.

Interesanti, ka 9.b klases nodarbības beigās Edgars saņēma balvu, jo viņš vislabāk mācēja visus sasmīdināt. Un viņam kā uzvarētājam bija jāpasniedz ātra un improvizēta uzruna, kura bija ļoti sirsnīga un kurā viņš atklāja, ka ir pateicīgs saviem klasesbiedriem un ka viņam, skolai beidzoties, viņu pietrūks.

9. klašu skolēni atzina, ka nodarbība bija interesanta. Tas bija labs veids kā klases kolektīvu padarīt saliedētāku.

Informāciju sagatavoja 9.b klases skolniece Alise Robežniece.

Latvijas Nacionālajā teātra izrāde ‘’Aizliegtais pianīns’’

23.februārī 11.a 1 un 11.a 2 klases projekta Latvijas Skolas soma ietvaros devās u Rīgu, lai Latvijas Nacionālajā teātrī skatītu traģikomēdiju ‘’Aizliegtais pianīns’’.

Asprātīgs un traģikomisks stāsts par to, kā mūsu dzīvi ietekmē birokrātija un absurdi likumi, kuri neuzrodas no zila gaisa, tos sacer mūsu līdzpilsoņi. Kāda Latvijas Republikas amatpersona nolemj sava dēla bērnudārzam atdot klavieres, jo mājās klavieres stāv nelietotas. Bērnudārza jaunā vadītāja ir laimīga, jo valstij nav liekas naudas, lai sagādātu bērniem īstas klavieres. Un tad sākas nebeidzamu pārpratumu virkne, jo – tas ir “interešu konflikts”.

Lai gan pirms  izrādes apmeklējuma klases stundā bijām pārrunājuši izrādes sižetu, lai saprastu tajā notiekošo, daži skolēni apgalvoja, ka īsti nav sapratuši to īsto domu, kas tiek vēstīta. Savukārt bija skolēni, kas apgalvoja, ka izrādē redz savu vecāku ikdienas darbu, pildot daudzos birokrātijas likumus. Daži  skolēni izrādē saskatīja aktualitātes politikā mūsu valstī.

Informāciju sagatavoja skolotāja Līga Zeidaka

Biedrības „Latvijas Leļļu Teātru Klubs” leļļu teātra izrāde “Sapnis par karali”

31.janvārī 1.–2.klašu skolēni projektā “Latvijas Skolas soma” noskatījās leļļu teātra izrādi “Sapnis par karali”.

Izrādē skolēni redzēja mazo meitenīti Cecīliju, kura sapņoja par karali. Izrādes laikā parādījās dažādi ķiņķēziņi, kuru parādīšanās skolēnos izraisīja jautrību.

Pēc izrādes skolēni dalījās savās pārdomās par redzēto.

1.b klases skolēniem ļoti patika, ka atdzīvojās lelle, akmens un koks. Viņi īpaši priecājās, ka pie Cecīlijas atbrauca karalis.

1.c klases skolēniem patika mazās meitenītes vecmāmiņa, kura vienmēr sauca meiteni ēst, parastais Ūdensnesējs un koks, kas prata runāt.

1.klašu skolēni latviešu valodas stundā mācījās par dažādām profesijām. Izrādē viņi pamanīja ārsta un pastnieka profesijas.

2.c klases skolēni, gatavojoties leļļu teātra izrādei prognozēja, kas būs pasakas galvenie varoņi, to īpašības. Skolēnus interesēja kāds izrādes nosaukumā minētais karalis un citi varoņi.

Latviešu valodas stundā skolēni pēc izrādes raksturoja pasakas varoņus. Visiem patika galvenā varone Cecīlija un viņas izdomātās spēles.

Priecājāmies, ka noslēgumā pie meitenītes tomēr ieradās karalis. Cik jauki, ka sapņi piepildās!

Informāciju sagatavoja skolotāja Anna Augsne

Kinofilma “Ēriks Akmenssirds”

No 2023.gada 21.novembra līdz 21.decembrim 3.a,b,c, 4.a,c, 5.b,c 6.a,b klašu skolēni Kuldīgas kultūras centrā noskatījās kinofilmu “Ēriks Akmenssirds”. Pārliecinošākā fantāzijas filma bērniem Baltijas kino vēsturē. Spoku māja, pirātu kuģis, jūras ceļojumi, spogulis ar superspējām, ceļojums starp pasaulēm – Ērika un Marijas ceļā pārsteigumi sagaida ik uz soļa.

Dzīvais muzejs “Senās Kuldīgas stāsts”

Ekskursija “Dzīvajā muzejā” ir kā pastaiga cauri vēsturei. Šeit gida pavadībā iespējams interaktīvā veidā uzzināt par notikumiem dažādos laika posmos Kuldīgā – par cietumsodiem, par hercoga Jēkaba kuģiem, tirdzniecības plāniem, par Kuldīgas spožumu un postu.

23.novembrī 4.c klases skolēni un 4.decembrī 4.b klases skolēni programmas “Latvijas skolas soma” ietvaros apmeklēja Kuldīgas Dzīvo muzeju. Nodarbības laikā no gida stāstītā skolēni uzzināja par notikumiem dažādos laika posmos Kuldīgā – par cietumsodiem, par hercoga Jēkaba kuģiem, tirdzniecības plāniem, par Kuldīgas spožumu un postu. Ar hologrammu, skaņas efektu un citu interaktīvu elementu palīdzību bija iespēja ceļot atpakaļ laikā un izdzīvot vēstures lapas puses, pilnas ar prieku, bailēm, šausmām un panākumiem.
Pēc muzeja apmeklējuma skolēni atzina, ka viņiem ļoti paticis, lai arī brīžiem bija bail. Patika, ka varēja izmēģināt seno laiku soda iekārtas, kā arī improvizētais kuģis, kurš šūpojās.
Pēc nodarbības, ejot atpakaļ uz skolu, nevarējām atturēties no iespējas uztaisīt klases kopbildi pie skaistās Kuldīgas Ziemassvētku egles!


Informāciju sagatavoja skolotāja Laine Līce

Teātra izrāde “Un atkal Pifs!

 2023. gada 30.novembrī mūsu skolas 1.-3.klašu skolēni apmeklēja ilgi gaidīto, Latvijas Skolas somas projektā piedāvāto, Latvijas leļļu teātra izrādi “Un atkal Pifs!”
Pirms izrādes apmeklējuma sākumskolas skolēni iepazinās ar galvenajiem tēliem un nelielu sižeta aprakstu.

1.klašu skolēni latviešu valodas stundā lasīja aprakstu teātra izrādes galvenajiem tēliem, izsakot prognozes, ko galvenie varoņi un pasakas tēli varētu Latvijas leļļu teātra izrādē “Un atkal Pifs” darīt, kā varētu mainīties tēlu raksturojums. Atnākot uz skolu, klases stundā un latviešu valodas stundā pārrunāja izrādē redzēto, izvērtēja savas prognozes. Skolēniem ļoti patika jautrā un priecīgā leļļu teātra izrāde, kurā varēja vērot strādīgā, labsirdīgā un draudzīgā sunīša Pifa darbus un viltīgā kaķa Herkulesa nedarbus. Skolēni ar lielu aizrautību, zīmēja zīmējumus par izrādi, kurus izlika klases izstādē.

2.a klases skolēni jau septembrī rīta aplī klausījās dziesmu par Herkulesu, bet latviešu valodas stundā uzzināja par rakstnieka Žozē Arnāla grāmatas ,,Pifa piedzīvojumi” galvenos varoņus, darbības vietu, laiku. Pēc izrādes klases stundā skolēni mācījās saskatīt un novērtēt labo ikvienā. Pārrunāja par ētiskām vērtībām, veidoja izpratni par līdzatbildīgu sabiedrību. Lasa teātra izrādes programmu un veic tās uzdevumus

2.c klases skolēni pirms izrādes iepazinās ar prezentāciju, kurā skolēni varēja iepazīties ar Latvijas leļļu teātra “Un atkal Pifs” afišu, uzzināt, ka teātra izrāde veidota pēc rakstnieka Žozē Arnāla grāmatas ,,Pifa piedzīvojumi”, iepazīt tēlu raksturojumu un dažus interesantus piedzīvojumus. Pēc izrādes noskatīšanos, nākot uz skolu, bērni dungoja dziesmiņu par krustmāti Agati. 2.c klases skolēniem ļoti patika izrāde.

3.a klases skolēni latviešu valodas fakultatīvajā stundā iepazinās ar grāmatu un noskatījās prezentāciju. Klases stundā skolēni diskutēja, kā atrisināt konfliktus, kā būt draudzīgiem un rakstīja, ko varēja mācīties un kas patika Latvijas leļļu teātra izrādē “Un atkal Pifs!”. Skolēniem patika, ka teātra izrādes sižets norisinājās Parīzē, kārtību mīlošais ģimenes tētis, Pifa onkulis Tontons un pele, kura mācēja tik ātri runāt, diemžēl neviens neko nevarēja saprast! Skolēniem patika arī darbīgā krustmāte Agate. Visvairāk patika sunīša Pifa un kaķa Herkulesa darbi, arī nedarbus.

3.b klases skolēni pēc izrādes noskatīšanās pārrunāja par izrādes varoņiem un to raksturiem. Kā arī kopīgi nosprieda- šī izrāde ir pamācoša. Māca par draudzību un par cieņu pret apkārtējiem.

3.c klases skolēniem patika jautrie atgadījumi- boksa mačs, pelēns, kurš boksa cimdus bija uzvilcis uz ausīm, Herkulesa izjokošana, mazais Dudū, kurš vienmēr jauca vārdus. Protams, patika Pifs, jo viņš bija izpalīdzīgs, draudzīgs, sirsnīgs un neturēja ļaunu prātu uz pāri darītāju Herkulesu. Interesanti bija vērot Herkulesa palaidnības. Atziņa ko ieguvām noskatoties izrādi, ka ļaunu nevajag atdarīt ar ļaunu, bet spēt piedot un būt draudzīgiem.

Gadskārtu dziesmas, tautas mūzikas grupas “Tautumeitas” dalībnieču māsu Asnates Rancānes un Aurēlijas Rancānes koncerts

2032. gada 8.novembrī skolas multifunkcionālā zālē viesojās mūziķes Asnate un Aurēlija, lai iepriecinātu 9.b, 10., 11., 12. klašu skolēnus.

 

Izrāde “Kinderlande” – komiksu lasījums ar publikas iesaisti

2023. gada 11. oktobrī skolā viesojās Istabas Teātris. 7.c un 6.b klases skolēni iepazinās ar vācu mākslinieka Mavila (Mavil) komiksu “Kinderlande”, kas veltīts notikumiem Austrumberlīnē 1989. gadā – tieši pirms Berlīnes mūra krišanas.

Ar aizrautību un puicisku humoru Mavils stāsta par draudzību, drosmi un uzticēšanos, par bērnību, kas aizrit starp pionieru organizāciju un baznīcu, slepus noklausītām ziņām par pārbēgšanu uz Rietumberlīni un galda tenisa turnīru tieši Vācijas lielo pārmaiņu priekšvakarā.

Aktrises kopā ar skolēniem teatrālā veidā, izmantojot rekvizītus un kostīmu detaļas, ieskaņoja un padarīja šo komiksa lasījumu dzīvu. Auditorija tika iesaistīta, katram skolēnam vai skolēnu grupai piešķirot konkrētu skaņas radīšanas uzdevumu. Šādā veidā skolēni pieredzēja kā literatūra, teātris un mākslas darba ieskaņošana sastopas vienā skatuves mākslas notikumā.

Skolēnu viedokli par pasākumu bija dažāds. Daļai skolēnu pasākums likās interesants un aizraujošs, bet daļai tā saturs ne visai patika, īpaši atainotā darbība tualetē.

Informāciju sagatavoja skolotājs Kristaps Bērziņš

Turaidas muzejrezervāta piedāvātās izglītojošās nodarbības

2023. gada 19.oktobrī 9.a un 9.c klases skolēni, projekta Latvijas skolas soma ietvaros, devās uz Siguldu un apmeklēja Turaidas muzejrezervāta piedāvātās izglītojošās nodarbības.

Nodarbības “Ciemos pie Turaidas fogta” laikā skolēniem bija iespēja iegūt zināšanas par Latvijas vēsturi 14.-16. gadsimtā, izspēlēt lomu spēli Turaidas pilī. Programmas dalībnieki, tērpjoties viduslaiku apģērbā, iejutās bruņinieku vai zemnieku lomās, uzzināja par iedzīvotāju dalījumu kārtās un fogta amata funkcijām.

Viesošanās laikā, Turaidas fogta un rakstveža vadībā, programmas dalībnieki apguva viduslaiku manieres un rakstīšanas iemaņas.

Orientēšanās spēlē “Tūkstošgades stāsts” skolēniem nācās atrast kartē norādītus Turaidas muzejrezervāta objektus un atsevišķus priekšmetus. Spēle bija veids, kā vienlaikus iepazīt Latvijas vēsturi un atraktīvi pavadīt laiku muzejā. Darbojoties programmā, skolēniem  tika veicinātas prasmes strādāt komandā, pašiem vadīt un organizēt savu darbu.

Informāciju sagatavoja skolotājas Inese Reboka un Aira Bērzkalne

Ventspils zinātnes centru VIZIUM

2023. gada 19.oktobrī 8.a un 8.c klases projekta Latvijas Skolas soma ietvaros devās uz Ventspils zinātnes centru VIZIUM, kur piedalījās dažādās radošas mākslas nodarbībās – DATORGRAFIKA, DATORANIMĀCIJA, 3D MĀKSLA.

Darbnīcās skolēni papildināja savas zināšanas par Latvijas mākslas norisēm, izzināja gan Latvijas mākslas vēsturisko mantojumu, gan guva ieskatu mūsdienu mākslas aktualitātēs.

 

Datoranimācijas darbnīcā skolēni digitālās mākslas speciālista vadībā iepazina animāciju kā specifisku audiovizuālās mākslas veidu. Skolēniem bija iespēja pašiem veidot savu animāciju, iejūtoties vai nu aktiera, vai montāžas meistara lomā.

Datorgrafikas darbnīcā skolēniem bija iespēja gūt priekšstatu par mākslas darbiem, kur mūsdienās tiek izmantota datorgrafika. Skolēni, izmantojot atbilstošas datorprogrammas, digitālos rīkus, izveidoja savu digitālo plakātu.

3D mākslas darbnīcā skolēni iepazina laikmetīgo 3Dmākslu, viņiem bija iespēja izveidot vai nu 3D vides objektu vai 3D oriģināldarbu.

Informāciju sagatavojas  skolotāja Inese Reisa un Una Birzniece

Teatrāls priekšnesums ar līdzdarbošanos “Mazie mūciņi” un viduslaiku spēles

2023. gada 19.oktobrī 4.a, 4.b un 4.c  klases skolēni kopā audzinātājām devās rudens ekskursijā Pretī zelta rudenim uz Tukuma novadu.

Izglītojošā daļā skolēni projekta Latvijas skola somas ietvaros, apmeklēja Jaunpils pili, kur viņiem bija iespēja pārģērbties par mazajiem mūciņiem. Pēc tam atraktīvu un zinošu gidu pavadībā skolēni, iejūtoties viduslaiku mūka lomā, uzzināja bruņinieku un galmu dāmu ikdienas dzīves pienākumus, sadzīvi, izspēlēja seno viduslaiku skolas mācības, apgūstot iemaņas ieroču atpazīšanā un iemācoties tā laika pieklājības likumus. Vēlāk skolēniem bija iespēja pils šķūņos izspēlēt dažādas viduslaiku spēles, aktivitātes un iemācīties šaut ar loku.

Kā atzina paši skolēni, šis teatrālais priekšnesums un viduslaiku spēles viņiem ļoti patika:

“Man patika šaut ar loku, jo es to nekad nebiju darījusi. Vēl man patika nodarbība pilī, jo tur es daudz ko uzzināju par viduslaikiem”, Lauma, 4.b klase.

“Man ļoti patika, kad stāstīja par senajiem laikiem, jo tas bija ļoti interesanti”, Letīcija, 4.b klase.

“Man ļoti patika tas, ka mēs pārģērbāmies par mūciņiem un stāstīja, kā kādreiz skolās nebija starpbrīži un bija jāmācās divpadsmit stundas”, Keita, 4.b klase.

“Man visvairāk patika, ka mēs pārģērbāmies par mūkiem”, Jēkabs, 4. a klase.

“Man patika, ka mums mācīja, kā meitenes kādreiz paklanījās”, Emīlija, 4.a klase.

“Man ekskursijā patika šaušana ar lielgabalu un turēt īstu zobenu”, Reini,s 4.a klase.

“Man ļoti patika viduslaiku spēles”, Adrija, 4.c klase.

“Man patika iejusties karalienes lomā pilī”, Melānija, 4.c klase.

Izklaides daļā skolēni apmeklēja Smārdes pagastā Apgriezto māju. Apgrieztā māja atrodas 7 grādu leņķa slīpumā pa diagonāli, tāpēc tās apmeklējums ir izaicinājums vestibulārajam aparātam, taču reizē arī ļoti jautri, jo viss atrodas otrādi – staigā pa grīdu, kas patiesībā skaitās griesti, bet mēbeles atrodas pie griestiem, kas ir grīda. Apgrieztās mājas teritorijā skolēniem bija iespēja apmeklēt arī Spoguļu istabu un Tornado tuneli.

Kā pēc ekskursijas atzina skolēni – tā bija ļoti interesanta, jautra un izzinoša ekskursija, jo tika uzzinātas daudzas nezināmas lietas un fakti par viduslaikiem!

Informāciju sagatavoja skolotājas Inta Blumberga-Zeltiņa, Laine Līce, Ance Bergmane

Rīgas Motormuzejs

2023.gada 5.oktobra rītā V. Pļūdoņa Kuldīgas vidusskolas 7. a un b klases devās uz Rīgas Motormuzeju, kur piedalījās LSS pasākumā “No elektriskās spuldzītes līdz elektroauto.” Nodarbības teorētiskajā daļā skolēni uzzināja par elektrības izgudrotāju Tomasu Edisonu un viņa izgudrojumiem. Praktiskajā iejutās Edisona lomā un izveidoja savu elektrisko spuldzīti, kā arī noskaidroja, kāda loma elektrības ražošanā ir  citronam un ābolam.   Nākamajā eksperimentā skolēniem bija iespēja pārliecināties par to, cik spilgtu gaismu un, cik ilgi deg tādi materiāli kā tērauds, grafīts un …

Pēc nodarbības jaunieši aplūkoja Motormuzeja ekspozīciju, kur vēroja automobiļu ražošanas vēsturi, iepazina automobiļus, ar kuriem reiz pārvietojušies valstu vadītāji.

Skolēni atzīst, ka guvuši vērtīgas atziņas. Klāvs raksta, ka patika motormuzejs, it īpaši vaska figūras. Filips uzskata, ka ekskursija bijis vislabākais notikums šogad. Krišjānim patika Porsche automašīnas, lepojas ar iegūtas zināšanām par mašīnām. Puisim patika vērot, kā mainījušies automobiļi vēstures gaitā.

Informāciju sagatavoja skolotāja Māra Megne.

Minhauzena muzejs

2023.gada 5.oktobris. Kas ir Minhauzens? Vairāk uzzināt par pasaulslaveno fantazētāju un meli — Karlu Fridrihu Hieronīmu fon Minhauzenu, devās 12.a un 10.a klases jaunieši.

Par Minhauzena stāstiem un piedzīvojumiem pat sarakstītas vairākas bērnu grāmatas, kas viņu padarījušas par teju vai leģendāru personāžu.

Interesantākās atziņas no muzeja apmeklējuma:

  • Ieguvu jaunu pieredzi par to kā dzīvoja sievietes Minhauzena laikā. Interesanti fakti par frizūru veidošanu ar cūku taukiem, par burciņu blusām u.c
  • Uzzināju par “jocīgo” un neparasto Minhauzena dzīvi
  • Iztēlojos un iejutos, kā agrāk dzīvoja, kā arī uzzināju, kaut ko jaunu, ko iepriekš nezināju un nevarētu iedomāties(piemēram, gaļas iesms)
  • Uzzināju par Minhauzenu un viņa interesanto dzīves vēsturi un notikumiem.
  • Man patika Minhauzena stāsti, likās ļoti interesanti!

Iespēja redzēt interesantas vaska figūras no Latvijas vēstures.

 

Informāciju sagatavoja skolotāja Guntra Krūkliņa

Latvijas dzelzceļa vēstures muzejs, Ziemassvētku kauju muzeja brīvdabas ekspozīcija “Mangaļu” mājās

2023. gada 4.oktobrī, V.Plūdoņa Kuldīgas vidusskolas 5.a un 6.a klases skolēni baudīja piepildītu dienu  Jelgavas pusē.

Diena sākās ar izglītojošu nodarbību Latvijas dzelzceļa vēstures muzejā, tā ir kultūrizglītības programmas “Latvijas skolas soma” nodarbība. Skolēni uzzināja, ka Jelgavas dzelzceļa mezgls ir viens no vecākajiem un nozīmīgākajiem Latvijas dzelzceļā. Skolēni caur vizuālo, skaņu un sajūtu prizmu iepazinās ar dzelzceļa līniju tapšanu un attīstības vēsturi. Uzzināja kā tika vadīta vilcienu kustība, lai uz sliedēm nevaldītu haoss un nenotiktu avārijas, kā arī to kā tika regulētas pārmijas, kādas bija tā laika dzelzceļa saziņas ierīces. Muzejā skolēniem bija iespējas sajust atmosfēru, kā savulaik pārvietojās pa šaursliežu dzelzceļu. Pēc iepazīšanās ar stāstījumu un ekspozīcijas apskates skolēni pāros veica interesantus atjautības uzdevumus.

Pēc muzeja apmeklējuma skolēni izteica vēlmi, ka gribētu šeit atgriezties ar savu ģimeni, jo šeit var iegūt informāciju arī par Kuldīgas dzelzceļa līnijas vēsturi.

Tālāk ceļš veda uz “Mangaļu” mājām, kur skolēni piedalījās nodarbībā “Ziemassvētku kauju muzeja” brīvdabas ekspozīcijā.  Muzejnodarbības laikā skolēni tika iepazīstināti ar latviešu strēlnieku cīņu apstākļiem, tā laika kaujas ieročiem. Šajā nodarbībā skolēni tika nodarbināti ar fiziskām aktivitātēm, tās bija pārdomātas. Pirms aktivitātēm skolēni uzzināja un izjuta kādai jābūt disciplīnai un cik nozīmīga ir sadarbība, piemēram, virves vilkšanas sacensībās, šķēršļu pārvarēšanā. Visas nodarbības bija atraktīvas,  izzinošas un vērstas uz sadarbību.

Nodarbību vadītāji skolēniem norādīja, ka vēl joprojām zeme atdod seno munīciju un izskaidroja kā rīkoties, ja tā ir atrasta, ka to nedrīkst izjaukt un kādas var būt sekas, ja tos izjauc. Skolēni bija pārsteigti uzzinot to, ka filmas “Dvēseļu putenis” filmēšana notika autentiskās cīņu vietās, tajā skaitā Ziemassvētku kauju muzejā Jelgavas novada Valgundes pagasta “Mangaļos”.

    

Informāciju sagatavoja skolotāja Inga Liepiņa     

Vecrīgas pētnieks

27.09. 8. b klases skolēni piedalījās aizraujošā orientēšanās spēlē “Vecrīgas pētnieks”.

Kopā ar skolēniem bija klases audzinātāja Laila Zudāne, kā arī vienmēr klasi atbalstošais – Oskars Linkovskis Alekša tētis un divas mammas Daiga un Jana.

Lai notiktu šī orientēšanās spēle, klasei bija tikšanās pie Brīvības pieminekļa, kas citiem bija pirmā reize pie tik svarīga objekta. Klase nofotografējās un uzņēma kopbildi. Laika apstākļi bija tieši tādi, lai varētu doties 1,5 stundu garā piedzīvojumā.
Firmas “PRIMA TOUR “ vadītāji Anastasija un Ralfs sadalīja klasi grupās un izsniedza uz lapām izdrukātu karti ar 15 objektiem, kas bija jāsameklē Vecrīgā un jāatbild uz daudziem jautājumiem par atrasto ēku vai ēkas notikumiem.
Tā kā klase sadalījās 3 grupās, tad visiem bija prieks par iegūtajām godalgotajām vietām.

Lauris Eglītis teica, ka “Man patika staigāt pa vecpilsētu. Es gribēju vairāk laiku.”
Dana Daškeviča piekrita, ka orientēties un staigāt pa Vecrīgu bija jautri un neko nemainītu šajā pasākumā.
Inguss Kukulītis bez Vecrīgas iepazīšanas vēl paspēja piedalīties TikTokeru konkursā un gribētu pamainīt balvu.
Arī Robertam Serpānam patika atrast balvas no tiktokera un pastaigāties pa Vecrīgu.
Kintija Ivanova: “Man patika staigāt pa vecpilsētu un apskatīt Jūgenstila ēkas.
Es neko nemainītu.”
Leldei Migovičai “patika mana komanda un interesantie uzdevumi.
Es gribētu, lai būtu bijis vairāk laika.”
Madara Šteinberga, Anna Reimane, Annika Jūrmale saka, ka “Man patika staigāt pa vecpilsētu. Es gribētu, lai būtu mazāk uzdevumu.” Tie kopā bija 15 ar apakšjautājumiem katrā.
Adrians Pirtnieks arī bija priecīgs, jo iepazina Vecrīgu, patika geocatch.
Es gribētu mainīt balvu, ko ieguvām.
Aleksis Linkovskis ieteiktu pamainīt attālumu starp punktiem, jo grūti bija paspēt visos kontrolpunktos atbildēt uz jautājumiem, izveidot video un selfijus.

Klases audzinātāja Laila Zudāne domāju, ka  vajadzētu atgriezties,

lai pārliecinātos par visiem ēku stiliem  un Vecrīgas skaistajiem objektiem!

Informāciju sagatavoja skolotāja Laila Zudāne

 

Ziemassvētku kauju muzejs, Pūres šokolādes muzejs

LSS ietvaros 2023.gada 9.septembrī 5.b un 5.c klase devās uz Ziemassvētku kauju muzeju, kas atrodas autentiskajā kauju norises vietā ar rekonstruētām ēkām un nocietinājumiem, lai vizuāli parādītu apstākļus, kādos cīnījās latviešu strēlnieki 20.gs sākumā. Muzeja darbinieks vēsturiskā kostīmā atraktīvā veidā skolēniem stāstīja par karavīru ikdienas dzīvi un dalību kaujās. Skolēniem radīja priekšstatu par kara laika disciplīnu un viņiem pašiem bija jāveic dažādi uzdevumi.

R. Rungēvics atzīst: “Man patika, ka bija jāiet pa mežu uz kaujas zobenu un ka katru reizi, kad kāds runāja ne par tēmu, bija jāpumpējas un es teiktu ka man viss patika. Bija ļoti interesanti un es uzzināju ļoti daudz par strēlniekiem.” Uz ugunskura tika ceptas līdzi paņemtās desas un ieturētas pusdienas.

Otrajā ekskursijas daļā klases devās uz Pūres šokolādes muzeju un kopīgiem spēkiem sagatavoja sev našķus. Tika iepazīstināti ar procesu no kakao pupiņu audzēšanas līdz šokolādes gatavošanai. Lai našķi tiktu nopelnīti tika uzdoti jautājumi pēc šokolādes meistares stāstītā. Paveicās! Visi laimīgi mielojās ar savu konfekti un šokolādes čupačupu.

Informāciju sagatavoja skolotāja Māra Lagzdiņa