2024./2025.m.g.

Animācijas filma “Straume”

2024. gada 5. septembrī 3.a, 3.b, 3.c klašu skolēni Kuldīgas Kultūras centra kinoteātri noskatījās animācijas filmu “Straume”. Kaut arī filmā nav teksta, bērni ar interesi sekoja galveno varoņu piedzīvojumiem plūdu laikā. Visvairāk skatītājiem patika, ka bīstamajā ceļojumā dažādie dzīvnieciņi sadraudzējās, sadarbojās un viens otram palīdzēja pārvarēt šķēršļus. Skolēni novērtēja arī skaistos dabas skatus un mūziku. Vēlam, lai jaunā latviešu filma iepatiktos vēl daudziem skatītajiem pasaulē, gūtu atzinību un balvas! 

Informāciju sagatavoja S. Peskopa

Ventspils Amatu māja, Ventspils Livonijas ordeņa pils

2024. gada 18. septembrī 2.a, 2.b, 2.c klašu skolēni apmeklēja Ventspils Amatu māju,  Livonijas ordeņa pili.

 Amatu mājā skolēni iepazina mācību ekskursiju no Latvijas Skolas somas programmas “Senā skola”. Šajā ekskursijā skolēni varēja piedzīvot praktiski mācību procesu kāds tas bija pirms 200 gadiem. Lai arī skolotāja bija ļoti stingra un nepārtraukti aizrādīja par kārtības ievērošanu un pareizu sēdēšanu, pareizu kārtību atbildes sniegšanā, skolēni atzina, ka bija ļoti interesanti mācīties un veikt praktiskus uzdevumus aritmētikā – skaitīt ar skaitīkļiem, lasīšanā – lasīt vecajā drukā grāmatu un gramatikā – rakstīt uz tāfelītes ar grifeli glītrakstus, kas bija ļoti grūti, jo šodien raksta citādākas burtu formas. 

Skolēnus pārsteidza skolotāja piemērotie sodi pret skolēniem senatnē par nepareizi izdarītajiem darbiem. Pirms doties šajā mācību ekskursijā skolēni sociālo zinību stundā pārrunāja par skolēnu pienākumiem un tiesībām, brīvā laika pavadīšanas iespējām, tādēļ izbrīnu radīja skolotājas stāstījums, ka mājas darbus neuzdeva daudz, jo bērniem bija daudz jāstrādā lauku darbi un brīvajā laikā jāmācās un spēlēties atlika pavisam maz laika. Skolēni uzzināja par skolotāju profesiju un skolas direktora darbu.

Ventspils Livonijas pilī skolēni uzzināja par bruņiniekiem, komtura un mūku dzīvi, pils iekārtojumu viduslaikos. Muzeja pedagogs pastāstīja par bērnu dzīvi viduslaikos, kad visu izlēma vecāki, neņemot vērā bērnu intereses un vēlmes. Skolēniem Latvijas Skolas somas piedāvātā ekskursija “Mana pils – mans muzejs” šķita ļoti aizraujoša un interesanta.

Informāciju sagatavoja G. Bambāle, I.Incenberga, I.Kronberga

Liepājas teātra izrāde “YEN”

2024. gada 27. septembrī KKC viesojās Liepājas teātris ar izrādi “YEN”, kuru apmeklēja 12.klases skolēni.

Muzejpedagoģiskā nodarbība “Ciemos pie Turaidas fogta”

2024. gada 7. oktobrī 7.a un 9.b klases skolēni Turaidas pilī piedalījās muzejpedagoģiskā nodarbībā “Ciemos pie Turaidas fogta”, kas ir ceļojums laikā. Visi tika iesaistīti interaktīvā lomu spēlē, kļūstot par bruņiniekiem, zemniekiem, saimniekiem vai augstdzimušām dāmām, izzinot sasveicināšanās etiķeti, kārtu sabiedrības attiecības, bija jāapgūst seno rakstību uz vaska tāfelītēm, kā arī jāveido izpratne par dzīvi viduslaikos.

Skolēni par šo nodarbību pārrunājuši ar vēstures skolotāju un klases audzinātāju.

Informāciju sagatavoja L. Zudāne, A. Lagzdiņa

 

Koncertsaruna par mūziku “Skolas muzikālie noslēpumi”

2024. gada 9. oktobrī  5.c klases skolēni kopā ar skolotājām Intu Blumbergu – Zeltiņu un Inesi Egli apmeklēja LSS koncertu Skolas muzikālie noslēpumi, kurā orķestris Rīga ar D. Kalniņu izspēlēja, izdziedāja un pastāstīja, kā mūzika sasaistās ar mācību priekšmetiem skolā, piemēram, matemātikā – skaņas ilgumu var izmērīt. Dabaszinības un ģeogrāfija ieskanas skaņdarbā Astoņdesmit taktīs apkārt pasaulei, iedvesmojoties no Ž. Verna romāna Astoņdesmit dienās ap zemeslodi. Latviešu valodā  tika atkārtots alfabēts, izdziedot dziesmu Joka pēc alfabēts. Līdzīgi arī angļu valodā  – orķestris ne tikai izspēlēja, bet arī izdziedāja angļu alfabēta dziesmu.

Mūziķi atklāja, ka komponists M. Musorskis, iedvesmojoties no gleznu galerijas apmeklējuma, sacerējis skaņdarbu Izstādes gleznas; tā skolēni uzzināja par vizuālās mākslas klātbūtni mūzikā un varēja baudīt šo muzikālo priekšnesumu orķestra izpildījumā.

Trīs orķestra dalībnieki ar smilšpapīru izspēlēja muzikālu priekšnesumu, parādot, ka mūziku var radīt arī ar sadzīves priekšmetiem, kas attiecas uz mājturības un tehnoloģiju jomu. Savukārt solists D. Kalniņš mudināja skolēnus būt sportiskiem; izdziedāja dziesmu Ak, kaut man Dāliņa kājas būtu, aicinot visus piecelties no krēsliem un dziesmai līdzi kustēties.

Koncertu noslēdza Rīgas cirka skolas pasniedzējs Dmitrijs Pudovs, parādot objektu manipuilāciju ar gaismas un uguns efektiem, kas visos izraisīja apbrīnu un sajūsmu.

Koncerta apmeklētāji par redzēto, dzirdēto un izjusto bija ļoti iepriecināti.

Informāciju sagatavoja I. Blumberga-Zeltiņa

Teatralizēta ekskursija „Mazie mūciņi”

2024. gada 11. oktobrī 4.a, 4.b klašu skolēni devās uz Jaunpils pili, lai baudītu teatralizētu ekskursiju „Mazie mūciņi”.

Jaunpils pils izrādījās ne tikai skaista, bet arī bagāta ar vēsturi. Skolēni ne tikai klausījās vēsturiskajos faktos, bet, ģērbušies mazo mūciņu ietērpā, ļāvās lielā mūka jeb gida vadībai pils telpās, kam sekoja dalība viduslaiku sporta spēlēs un mielošanās ar viduslaiku stilā klātu pusdienu galdu.

Informāciju sagatavoja skolotāja Aira Bērzkalne

 

 

Teātra izrāde “Klusētāji”

2024. gada 16. oktobrī skolā viesojās Istabas teātris ar izrādi “Klusētāji”, kuru vēroja 8.c, 9.a, 9.c klašu skolēni. 

Izrādi “Klusētāji” režisors Jānis Znotiņš kopā ar dramaturģi Anci Muižnieci un mākslinieci Pamelu Butāni veidojis uz patiesu notikumu pamata.

Izrāde ir emocionāli piesātināts vēstījums par cilvēku vienaldzību un klusēšanas sekām. Galvenie varoņi – Santa, Krišjānis un Ikars, ko attēloja aktieri Anta Aizupe, Oskars Florencs – Vīksne un Jānis Znotiņš – atceras notikumus no savas skolas dzīves un stāsta par pieredzēto. Izrādes kulminācija ir viņu atmiņas par satraucošu situāciju, kas varēja izvērsties pavisam citādi, ja viņi būtu nolēmuši neklusēt.

Izrādes laikā skolēni tika sadalīti grupās, un katra no tām sekoja notikumu gaitai no cita skatupunkta, izdzīvojot to caur dažādiem tēliem. Tas deva iespēju iejusties katra varoņa situācijā, pārdomājot, kā viņi paši rīkotos līdzīgās situācijās un ko klusēšana vai runāšana nozīmē viņu ikdienas dzīvē. Izrāde izcēlās ne tikai ar spēcīgo vēstījumu, bet arī ar neparasto formātu, jo skatītājiem bija iespēja izjust notikumu no dažādiem redzes leņķiem. Tā rosināja jauniešus aizdomāties par savu lomu situācijās, kur svarīgi būtu izteikties un iesaistīties, nevis klusēt.

Izrādes norisi atbalstīja Valsts Kultūrkapitāla fonds mērķprogrammas “Latvijas skolas soma” ietvaros, un tā ir daļa no Latvijas valsts simtgades programmas, kas veicina jauna satura radīšanu skolēniem. Izrāde “Klusētāji” bija lielisks veids, kā skolēniem atgādināt, ka klusēšana ne vienmēr ir zelts un bieži vien cilvēku rīcība var mainīt visu

Informāciju sagatavoja  I. Reisa

Rīgas Motormuzeja nodarbība “No kvēlspuldzes līdz elektroauto”

2024. gada 18. oktobrī  7.b klases skolēni apmeklēja Rīgas Motormuzeju, lai piedalītos muzejnodarbībā “No kvēlspuldzes līdz elektro auto” un apskatītu ekspozīciju “Stāsti, spēkrati, personība”.

Muzejnodarbībā skolēni uzzināja, kas ir T. A. Edisons, viņa slavenākos izgudrojumus un to, kā tie ietekmējuši pasaules industriālo attīstību. Skolēni izveidoja elektrisko spuldzīti, kā arī noskaidroja, kāpēc elektrību ražo citrons. Muzeja ekspozīcijā aplūkoja dažādus senos automobiļus, vēsturiskajā aspektā.

Informāciju sagatavoja A. Kļaviņa

 5D filmas “Look at Riga” demonstrācija un daudzdimensiju kino veidošanas izzināšana”

2024. gada 31. oktobrī 8.a, 8.b klašu skolēni Rīgā, Jēkaba ielā 20/22 noskatījās 5D filmu “Look at Riga”, kuru piedāvāja SIA “Kaif Films”.

Skolēni viesojās 5D kino tapšanas vietā. Tur arī pašiem bija iespēja izbaudīt 5D kino piedāvātos efektus. Nodarbības laikā skolēniem tiek piedāvāta 5D kino formāta filma “Look at Riga” kā izzinošs daudzdimensionāls ceļojums pa Rīgu, kurā iekļauti klātbūtnes efekti: stereoskopisks 3D attēls, krēslu kustības imitācija, vibrācijas, paātrinājumi, pieskārienu imitācija, zibšņi, vēja imitācija, ūdens šļakatas utt. Aizkadra balss stāsta par ceļojumā redzamajiem Rīgas kultūras un vēstures objektiem.

 

Virtuālas realitātes nodarbības apraksts: “Mūzika un skaņa”

2024. gada 6. novembrī 5.a, 5.b, 6.a, 6.c klašu skolēni vēroja nodarbību par mūzikas rašanos un attīstību. Aktivitāti ar 3D brillēm piedāvāja SIA “P.N.R.”

Skolēnu atsauksmes:
“Man patika skatīties ar brillēm un patika temats par mūziku” – Kristians K.

“Man ļoti patika, ka 3D brillēs. Es uzzināju daudz ko jaunu un bija interesanti” – Letīcija

“Man ļoti patika, jo bija interesantas sajūtas ar tām 3D brillēm” – Kristaps

Informāciju sagatavoja skolotāja Laine Līce

Animācijas filma “BUM”

2024. gada 12. novembrī 6.b klases skolēni kinoteātrī Forum Cinemas noskatījās ģimenes piedzīvojumu filma “BUM”. Jaunā latviešu veidotā ģimenes filma stāsta par vienaudzi Hugo, kas pēc neveiksmīga kritiena ar skrituļdēli iegūst maģiskas superspējas. Neveiklais puika ātri vien kļūst par spicāko čali skolā. Pēkšņā slava iedragā Hugo attiecības ar labāko draugu Tomu, un drīz vien Hugo nākas izvēlēties starp slavu un patiesu draudzību. Tāpat cauri vijas stāsts par pirmo mīlestību, kuru visbiežāk piedzīvojam tieši skolā.

Informāciju sagatavoja Agnese Ozoliņa

 

Leļļu teātra izrāde “Mēness taurenis”

2024. gada 13. novembrī skolā ciemojās biedrības „Latvijas Leļļu Teātru Klubs” ar izrādi “Mēness taurenis”, kuru vēroja 1.a, 1.b, 1.c klašu skolēni. 

Izrāde bija izglītojoša, jo tās laikā skolēni guva zināšanas par taureņa dzīves ciklu. Izrāde visiem ļoti patika un to varēja novērot, skolēnu emocijās – smieklos un sajūsmā, kā arī pēc izrādes izteiktajos komentāros par redzēto.

“Bija smieklīgi un jautri.”

“Tagad zinu, kā izaug tauriņš.”

“Man patika, pastāstīšu savai ģimenei.”

Informāciju sagatavoja L. Baloda, S. Vickope, K. Ciekale

 

Muzikāla nodarbība “Lāčplēša dienā”

2024. gada 14. novembrī KKC 1.-12.klašu skolēni baudīja Rūtas Dūdumas – Ķirses un Jāņa Ķirša vadītu muzikālu nodarbību. Koncertlekcija ir izglītojošs, muzikāls stāsts par Latvijas vēstures notikumiem Latvijas brīvības cīņās, atceroties un godinot visus tos, kuri izcīnījuši neatkarīgu Latvijas valsti. Koncertlekcijā skanēja fragmenti no Zigmara Liepiņa un Māras Zālītes rokoperas “Lāčplēsis”, mūzika no kinofilmām “Nameja gredzens”, “Vella kalpi”, “Pūt, vējiņi”, Ērika Ešenvalda “Dvēseles dziesma”; tāpat arī citu latviešu komponistu radītā patriotiskā mūzika.  Koncertlekcijas muzikālo vēstījumu papildināja vēsturiski fotouzņēmumi un video fragmenti.

Radošā darbnīca „Mana runa pārliecina”

2024. gada 26. novembrī 9.a, 9.b, 9.c klašu skolēni piedalījās radošā darbnīcā, kuru vadīja pieredzējis improvizators un pasākumu vadītājs Krišjānis Berķis. Aktivitāti nodrošināja Horeogrāfu asociācija. Darbnīcas mērķis bija attīstīt jauniešu prasmes publiskajā runā un komunikācijā, balstoties uz improvizācijas teātra tehnikām.

Improvizācijas teātris ir unikāls teātra žanrs, kurā viss tiek radīts uz vietas – stāsti, tēli un dialogi top aktieru galvās, pateicoties spējai reaģēt uz partneru un skatītāju idejām. Izrāžu kvalitāte ir atkarīga no aktieru iemaņām klausīties, reaģēt un ar pārliecību pasniegt stāstu, ļaujot skatītājiem iztēloties notiekošo. Lai gan šīs prasmes šķiet dabiski piemītošas, patiesībā tās prasa rūpīgu un ilgstošu treniņu.

Radošajā darbnīcā 9. klašu skolēniem bija iespēja ne tikai vērot improvizatoru paraugdemonstrējumus, bet arī pašiem kļūt par aktieriem. Caur praktiskiem un jautriem uzdevumiem viņi apguva tādas prasmes kā klausīšanās, stresa pārvarēšana, intonācijas pielietošana, ķermeņa kustību un runas stila izmantošana.

Pēc pasākuma skolniece Inese Doniņa dalījās savā pieredzē:
„Man ļoti patika, ka mēs mācījāmies darboties komandā un uzlabot savas publiskās runas prasmes. Improvizācijas uzdevumi bija ne tikai jautri, bet arī iedvesmojoši – tie lika izkāpt ārpus komforta zonas.”

Savukārt Daila Rozentāle atzina:
„Šī darbnīca man palīdzēja saprast, cik svarīga ir spēja klausīties un reaģēt. Tagad jūtos pārliecinātāka par savām spējām runāt publiski un veiksmīgāk komunicēt ar citiem.”

Darbnīcas noslēgumā skolēni bija ne tikai guvuši vērtīgas zināšanas un iemaņas, bet arī izbaudījuši jautru un radošu dienu kopā ar klasesbiedriem. Šādas aktivitātes palīdz jauniešiem attīstīt pārliecību par sevi un iegūt prasmes, kuras noderēs gan mācībās, gan ikdienas dzīvē.

Informāciju sagatavoja skolotāja Inese Reisa

Multimediāla izrāde “Tiesa”

2024. gada 27. novembrī 10., 11., 12. klašu skolēni vēroja multimediālu izrādi “Tiesa”. 

Izrāde ir reālos notikumos balstīts stāsts par bailēm. Darbība norit padomju varas tās visbezcerīgākajā laikā – 1982. gadā. Latvijas mazpilsētā notiek “nelaimes gadījums”. Izmeklēšana veikta pavirši. Vainīgo – nav. Dokumenti ir pazuduši. Saglabājušies tikai fragmenti, filmētie pratināšanu protokoli.

Izrāde ir interaktīva vardarbības un ļaunuma analīze kopā ar klātesošajiem. Veidotāji kopā ar skolēniem cenšas atrast un saprast, kurš ir vainīgais četrdesmit gadus vecos notikumos.

Pēc izrādes noskatīšanās skolēni analizēja izrādes “Tiesa” sižetu. Sociālās zinātnēs aprakstīja lēmumu pieņemšanas procesu demokrātiskā valstī un identificēja sabiedrības līdzdalības iespējas. Jauniešu pārdomas pēc izrādes:

  • Tagad vēl vairāk saprotu, cik ļoti daži izteikti vārdi vai domas varēja ietekmēt cilvēka dzīvi PSRS. Traģiskās beigas īstajam stāstam lika apdomāt apbizošanu. Ļoti svarīgi ir pieņemt dažādus viedokļus.
  • Teātris man lika aizdomāties, cik daudz cilvēku tiek apcelti. Daudzi, kuri to pamana neko nedara, baiļu vai citu iemeslu dēļ. Tas var ietekmēt cilvēka mentālo veselību.
  • Izrādes laikā es aizdomājos par to, cik pateicīgai man vajadzētu būt par to, ka man ir draugi ar kuriem es brīvi varu runāt , kuri mani mīl un ciena. Protams, par brīvo Latviju, par manu ģimeni un atbalstu, kuru viņa sniedz.
  • Kopumā izrāde ļoti patika, videoklipā aktieri bija izteiksmīgi. No viņu intonācijas un vārdiem varēja saprast, kādi ir viņu viedokļi par notikušo. Stāsts ir traģisks, bet labi izstāstīts un es to atcerēšos.

Informāciju sagatavoja Inese Reboka, Gunta Krūkliņa